Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Gespecialiseerde ggz
Voor deze zorgaanbieder zijn de wachttijden onbekend.

Cliëntervaringen

De zorgaanbieder heeft deze gegevens niet aangeleverd.

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

Psyvel biedt een ambulant behandelaanbod binnen de (voorheen) Gespecialiseerde en Generalistische Basis GGZ. De praktijk biedt psychotherapeutische en psychiatrische behandelingen op maat. Deze worden gegeven door ervaren, goed opgeleide professionals, waarbij wij patiëntgerichtheid, kwaliteit en efficiëntie belangrijk vinden.Een kleine instelling als Psyvel, met zelfstandig én in teamverband werkende psychiaters en psychologen, houdt in dat er korte en directe lijnen zijn. Als patiënt(e) krijgt men een vaste behandelaar. Bij Psyvel behandelen wij (jong)volwassenen van 18 jaar en ouder. Indien gewenst door de patiënt kan familie/omgeving in de behandeling worden betrokken. Ons aanbod bestaat uit: Diagnostisch onderzoek (persoonlijkheid, ADHD, (beperkt) neuro-psychologisch), Psycho-educatie,Steunende/structurerende/activerende therapie, Kortdurende klachtgerichte therapie, Langer durende psychotherapie (inzichtgevend, psychodynamisch), Cognitieve gedragstherapie (CGT), EMDR-therapie, E-health (deel)behandelingen, Farmacotherapie, Een combinatie van bovenstaande behandelingen.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

Psyvel hanteert de volgende aanmeldprocedure: De patiënt meldt zich per e-mail dan wel per telefoon aan bij een medewerker van het secretariaat van Psyvel. In eerste instantie dient er een verwijzing (Basis GGZ of Gespecialiseerde GGZ) aanwezig te zijn, waarbij ook meteen gecheckt wordt wie de zorgverzekeraar is en of Psyvel daar een contract mee heeft. In het geval de patiënt verzekerd is bij een zorgverzekeraar waar Psyvel geen contract mee heeft, wordt aangeraden contact op te nemen met de zorgverzekeraar. Vervolgens krijgt de patiënt algemene informatie over de werkwijze van Psyvel met betrekking tot het aanmeldproces en de actuele wachttijd. De patiënt krijgt vervolgens een zgn. mirroscreener toegestuurd via de mail: een digitale screeningslijst, waarbij naar klachten wordt gevraagd, en waarmee een advies wordt gegeven op het gebied van vervolgzorg. Een volgend onderdeel van het aanmeldproces is dat een telefonische afspraak van ongeveer 20 minuten wordt gemaakt met de patiënt, voor het afnemen van een pré-intake screeningslijst (gestructureerde vragenlijst). Vervolgens wordt patiënt aangemeld voor het Overleg Nieuwe Aanmeldingen, dat structureel wekelijks plaats vindt. Doel is iedere nieuwe aanmelding binnen maximaal twee weken te bespreken. Op indicatie wordt een aanmelding eerder besproken. In het Overleg Nieuwe Aanmeldingen wordt vastgesteld of Psyvel een zorgaanbod heeft dat op basis van de huidige gegevens kan aansluiten op de zorgvraag van de patiënt. Zo ja, dan wordt aan deze patiënt een toekomstige behandelaar gekoppeld, inclusief, indien van toepassing, een regiebehandelaar. Vervolgens wordt de patiënt op de kortst mogelijke termijn ingepland voor een intake. Direct na het Overleg Nieuwe Aanmeldingen krijgt de patiënt telefonisch een terugkoppeling over de te verwachten timing. Indien Psyvel geen passend zorgaanbod heeft, wordt patiënt hiervan telefonisch op de hoogte gesteld, met het advies zich opnieuw tot de verwijzer te richten. Per e-mail ontvangt patiënt de datum voor een intakegesprek met zijn regiebehandelaar. Daarbij ontvangt hij een digitale informatiefolder over behandelingen bij en praktische informatie over Psyvel.

Hoe verlopen intake en diagnose?

De meest gangbare wijze van verwijzen is via het digitale platform ZorgDomein. Bij benadering 90% van alle verwijzingen vindt op deze manier plaats. Het aanmeldproces is beschreven in vraag 14. Afspraak met de patiënt komt tot stand door bij voorkeur telefonisch contact, secundair via de mail. Indicerend regiebehandelaar bij Psyvel is altijd een psychiater of een GZ-psycholoog, afhankelijk van de zorgvraag. Wie dit binnen het team specifiek is, wordt besproken en bepaald bij het Overleg Nieuwe Aanmeldingen. Om tot een beslissing te komen wordt op individueel niveau gekeken naar de problematiek van de patiënt en de specialisatie van de behandelaars. In het algemeen wordt veel tijd en zorg besteed aan het koppelen van behandelaar(s) aan patiënt, omdat dit het succesvol verlopen van de behandeling ten goede komt. De keuze van behandelaar(s) wordt bij het inplannen van de intake-afspraken met patiënt toegelicht, waarbij van belang is dat patiënt overtuigd is van het feit dat hem op deze wijze de meest optimale zorg wordt geboden. De indicerend regiebehandelaar is verantwoordelijk voor het analyseren van het probleem en voor het stellen van de diagnose als uitkomst van de intake. Hij is verantwoordelijk voor een probleemanalyse, stelt een diagnose op en maakt een behandelplan op hoofdlijnen voor de behandeling en begeleiding. In het behandelplan worden ook behandeldoelen vastgelegd, die samen met patiënt worden opgesteld. Tijdens de latere behandelfase wordt de regiebehandelaar ook betrokken bij vastgelegde evaluatiemomenten. Ook wordt hij betrokken wanneer zich ingrijpende wijzigingen in complexiteit van de situatie voordoen, wanneer de behandeling vastloopt en stelt hij waar nodig een nieuw behandelplan op.Tijdens alle fases wordt de patiënt door de behandelaar(s) op heldere wijze voorgelicht over de diagnose, over de verschillende behandelopties en verwachte resultaat van de behandeling. Ook wordt aan de patiënt uitgelegd welke behandelaar waar verantwoordelijk voor is. Bij Psyvel wordt het aantal betrokken behandelaars tot een minimum beperkt (maximaal 2, bij eventueel later bijkomende farmacotherapie maximaal 3). De rolverdeling tussen de behandelaars wordt in het behandelplan opgenomen.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

Volgend op de intakefase vindt er een MDO plaats, waarbij de bevindingen worden besproken binnen het team. Dit is ook het moment waarop besloten kan worden om aanvullende diagnostiek te doen of een psychiatrisch onderzoek uit te voeren. Vervolgens stelt regiebehandelaar met eventuele medebehandelaar een behandelplan op, met de volgende onderdelen. - DSM diagnose(s): een beschrijvende diagnose - Een opsomming en beschrijving van de klachten- De behandeldoelen per klacht - De methodes die worden ingezet per doel - De betrokken behandela(a)r(en), inclusief de regiebehandelaar. - Omschrijving van de behandeldoelen van de patiënt, rekening houdend met zijn wensen, verwachtingen, mogelijkheden en limieten. - De wijze waarop deze doelen bereikt kunnen worden, wat specifiek haalbaar is voor deze patiënt, én wat zorgt dat de patiënt beter en met meer plezier functioneert in het dagelijks leven. - Wie van het behandelteam over het behandelplan gaat, al dan niet gedeeltelijk. - Wie welke verantwoordelijkheden draagt op het moment dat er onverhoopt sprake is van een crisis.- Na hoeveel tijd de behandeling en begeleiding worden geëvalueerd, en wanneer het nodig is het behandelplan bij te stellen. De patiënt wordt tijdens het adviesgesprek met de regiebehandelaar op de hoogte gebracht van de diagnose en wat de mogelijke implicaties hiervan zijn voor zijn eigen functioneren. Verder wordt besproken wat de relevante opties voor behandeling en begeleiding zijn en wat een rol kan spelen om de behandeling succesvol af te ronden. Vervolgens kan de patiënt bedenktijd in acht nemen over het behandelplan, alvorens toestemming te geven het plan gezamenlijk uit te voeren.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

Binnen Psyvel wordt de voortgang van de behandeling als volgt gemonitored.De behandelaar evalueert periodiek samen met de patiënt de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling (Shared Evaluation). In het behandelplan zijn evaluatiemomenten opgenomen. De regiebehandelaar is direct bij betrokken. De (regie)behandelaar(s) bespreekt structureel en op indicatie de casus van de patiënt in het MDO. In het MDO wordt de stand van zaken van de behandeling besproken, en wordt het behandelplan, de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling geëvalueerd. Bij deze evaluatie wordt gebruik gemaakt van de uitkomst van het overleg tussen de regiebehandelaar en de patiënt (Shared Evaluation). Op indicatie worden bij de evaluatie ook naasten of externe professionals betrokken. De behandelaar bespreekt gedurende de behandeling regelmatig met de patiënt of de behandeling aansluit bij zijn verwachtingen.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

Regelmatig worden het verloop van de behandeling en het realiseren van de behandeldoelen met de patiënt besproken tijdens de consulten. De minimale frequentie van evalueren is eens in de 3 maanden. Tijdens de evaluatie wordt bekeken hoe het gesteld is met de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Indien nodig kan het behandelplan worden aangepast.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

Binnen Psyvel wordt de tevredenheid van patiënten digitaal gemeten middels het Klanttevredenheidsonderzoek aan het eind van de behandeling. De uitkomsten van het tevredenheidsonderzoek worden voortdurend gemonitord door de directie en besproken met de behandelaars.

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

Volgend op de intakefase vindt er een MDO plaats, waarbij de bevindingen worden besproken binnen het team. Dit is ook het moment waarop besloten kan worden om aanvullende diagnostiek te doen of een psychiatrisch onderzoek uit te voeren. Vervolgens stelt regiebehandelaar met eventuele medebehandelaar een behandelplan op, met de volgende onderdelen. - DSM diagnose(s): een beschrijvende diagnose - Een opsomming en beschrijving van de klachten- De behandeldoelen per klacht - De methodes die worden ingezet per doel - De betrokken behandela(a)r(en), inclusief de regiebehandelaar. - Omschrijving van de behandeldoelen van de patiënt, rekening houdend met zijn wensen, verwachtingen, mogelijkheden en limieten. - De wijze waarop deze doelen bereikt kunnen worden, wat specifiek haalbaar is voor deze patiënt, én wat zorgt dat de patiënt beter en met meer plezier functioneert in het dagelijks leven. - Wie van het behandelteam over het behandelplan gaat, al dan niet gedeeltelijk. - Wie welke verantwoordelijkheden draagt op het moment dat er onverhoopt sprake is van een crisis.- Na hoeveel tijd de behandeling en begeleiding worden geëvalueerd, en wanneer het nodig is het behandelplan bij te stellen. De patiënt wordt tijdens het adviesgesprek met de regiebehandelaar op de hoogte gebracht van de diagnose en wat de mogelijke implicaties hiervan zijn voor zijn eigen functioneren. Verder wordt besproken wat de relevante opties voor behandeling en begeleiding zijn en wat een rol kan spelen om de behandeling succesvol af te ronden. Vervolgens kan de patiënt bedenktijd in acht nemen over het behandelplan, alvorens toestemming te geven het plan gezamenlijk uit te voeren.

In geval van terugval of crisis?

Binnen Psyvel wordt de voortgang van de behandeling als volgt gemonitored.De behandelaar evalueert periodiek samen met de patiënt de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling (Shared Evaluation). In het behandelplan zijn evaluatiemomenten opgenomen. De regiebehandelaar is direct bij betrokken. De (regie)behandelaar(s) bespreekt structureel en op indicatie de casus van de patiënt in het MDO. In het MDO wordt de stand van zaken van de behandeling besproken, en wordt het behandelplan, de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling geëvalueerd. Bij deze evaluatie wordt gebruik gemaakt van de uitkomst van het overleg tussen de regiebehandelaar en de patiënt (Shared Evaluation). Op indicatie worden bij de evaluatie ook naasten of externe professionals betrokken. De behandelaar bespreekt gedurende de behandeling regelmatig met de patiënt of de behandeling aansluit bij zijn verwachtingen.

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
AJL ponsioen
gz-psycholoog
Vrouw
K TER haar
gz-psycholoog
Vrouw
PJ veltman
psychiater
Man
MJ gosselink
psychiater
Vrouw