Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Basis ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Alle aandoeningen
4 weken
0 weken
Gespecialiseerde ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Angststoornissen
20 weken
0 weken

Onder Angststoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Angststoornissen
Bipolaire stemmingsstoornissen
20 weken
0 weken

Onder Bipolaire stemmingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Bipolaire stemmingsstoornissen
Depressieve stemmingsstoornissen
20 weken
0 weken

Onder Depressieve stemmingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Depressieve stemmingsstoornissen
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
20 weken
0 weken

Onder Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
20 weken
0 weken

Onder Persoonlijkheidsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Persoonlijkheidsstoornissen
Restgroep
20 weken
0 weken

Onder Restgroep vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Restgroep
Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
20 weken
0 weken

Onder Trauma en stressorgerelateerde stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Trauma en stressorgerelateerde stoornissen

Cliëntervaringen

Scores

(Gebaseerd op 80 ervaringen)
8,9/10
10,0/10
9,8/10
9,6/10
8,8/10

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

De Zorgkliniek biedt ambulante psychologische hulpverlening voor (jong)volwassenen vanaf 18 jaar, in zowel de BGGZ als SGGZ. Cliënten met mentale klachten, werk gerelateerde klachten en/of lichamelijke klachten zonder duidelijke verklaring kunnen bij De Zorgkliniek terecht. Tevens wordt er gewerkt met verschillende behandelmethoden. Daarbij kunt u denken aan Take Action, Cognitieve Gedragstherapie en EMDR. Daarbij wordt e-health frequent ingezet. Het is in overleg mogelijk om naasten te betrekken bij de behandeling.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

De aanmelding komt of via de website (met aanmeldformulier) of via de telefoon binnen bij de assistente. In het laatste geval vraagt assistente de volgende onderdelen uit: • Voor- en achternaam • Geboortedatum • Huisarts • Verwijsbrief (als de cliënt nog geen verwijzing heeft, wordt er aangeven dat deze nodig is om het intakegesprek vergoed te krijgen) • Verzekeraar (niet alle verzekeraars hebben een ruim genoeg budget beschikbaar gesteld) • E-mailadres en telefoonnummer • Eventueel reden van aanmelding als de cliënt dit wil delenVervolgens wordt de cliënt op de wachtlijst gezet. Wanneer er een verwijsbrief binnen is, wordt er een pre-intake gedaan. Als de cliënt bovenaan de wachtlijst staat, wordt hij/zij gebeld voor het maken van een afspraak voor een intake. De aanmelding gaat via het kopje ‘Aanmelden/contact’ op de website. Na het ontvangen van de verwijsbrief, of indien mogelijk eerder, wordt de cliënt teruggebeld voor een telefonische pre-intake. Hierin worden de reden van aanmelding en de klachten besproken en wordt er gekeken of De Zorgkliniek de hulp kunnen bieden die een cliënt nodig heeft. Indien dat het geval is, wordt die persoon op de wachtlijst geplaatst. Voor en na de intake informeert de behandelaar de cliënt over de privacyregeling, de diagnose, het behandelplan en de verdere werkwijze. De behandelaar betrekt de cliënt in de keuze voor de behandeling en laat de cliënt een behandelovereenkomst tekenen. Zodra de afspraak in het EPD wordt ingepland, wordt er automatisch een afspraakbevestiging naar de cliënt verzonden met informatie omtrent de werkwijze en de zorg in het algemeen. Er dient naar het gesprek een doorverwijzing van de huisarts, paspoort/ID kaart en zorgverzekeringpasje mee gebracht te worden. Indien er geen verwijsbrief is bij het intakegesprek, of de afspraak wordt niet op tijd afgezegd (48 uur van te voren), kan er geen aanspraak worden gemaakt op verzekerde zorg en zal het intakegesprek in rekening worden gebracht. (à 120 euro).Binnen De Zorgkliniek wordt de cliënt terugverwezen naar de verwijzer wanneer er geen passend aanbod is op de zorgvraag van de cliënt. Daarbij geeft De Zorgkliniek een passend advies.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Zoals hierboven staat beschreven, komt de aanmelding via de website binnen. Wanneer de cliënt bovenaan de wachtlijst staat, belt de assistent de cliënt op en plant een afspraak in met één van de psychologen.Het intakegesprek is een verkennend gesprek van 60 minuten met een behandelaar en/of regiebehandelaar van De Zorgkliniek. De regiebehandelaar ziet de cliënt voor de HoNOS bespreking. Samen maken zij een behandelplan en stellen zij een diagnose. Het doel is het gezamenlijk zo helder mogelijk in kaart brengen van de klachten en problemen om een zo passend mogelijk advies en behandelplan te kunnen geven over mogelijke wegen naar oplossingen. Aan het einde van het intakegesprek zal de (regie)behandelaar het behandelplan bespreken. Als de cliënt daarmee instemt, zal de behandeling van start gaan.Het gesprek is persoonlijk en vertrouwelijk. Dit betekent concreet dat er, behalve naar de huisarts, geen gegevens naar anderen (buiten De Zorgkliniek therapeuten) gaan zonder toestemming. Sowieso valt alles wat besproken wordt onder het medisch beroepsgeheim. Zonder schriftelijke toestemming worden daarover geen mededelingen gedaan aan derden. Op eigen verzoek en met schriftelijke toestemming kan wel informatie worden uitgewisseld met bijvoorbeeld de bedrijfsarts of andere betrokken hulpverleners. De inhoud gaat altijd in overleg en samenspraak.De verantwoordelijkheden van de indicerend regiebehandelaar staan beschreven in paragraaf 16.2.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

Het behandelplan wordt door de regiebehandelaar, al dan niet met een medebehandelaar, opgesteld. Hierin worden de volgende zaken genoemd: hulpvraag, doelstelling cliënt, beschrijvende diagnose, voorgestelde behandelmethode, afspraken, machtiging om gegevens met huisarts uit te wisselen, aanbieden van e-health, handtekening therapeut en cliënt. In het eerste behandelconsult wordt het behandelvoorstel aan de cliënt voorgelegd. Indien de cliënt er akkoord mee gaat, wordt deze door beiden ondertekend. Indien de regiebehandelaar er niet zelfstandig uitkomt wordt de casus voorgelegd in het MDO en wordt er daarna een behandelovereenkomst opgesteld.Wanneer er meerdere zorgaanbieders bij de behandeling betrokken zijn, bijvoorbeeld de psychomotorisch therapeut, is het van belang dat er goed samengewerkt wordt. Afspraken hierover worden afgestemd met de cliënt en in het behandelplan gezet.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

De voortgang van de behandeling wordt als volgt gemonitord:• Indicatieoverleg tussen regiebehandelaar en behandelaar • Voortgangsbespreking behandelplan met de cliënt • Periodieke voortgangsbespreking behandelplan in het MDO• Voortgangsbespreking per sessie• Evaluatie behandelplan afname vragenlijsten + bespreking • Afname ROM + bespreking -voortgangsbespreking in het MDO en tijdens supervisie

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

Binnen De Zorgkliniek evalueert de regiebehandelaar samen met de cliënt, en eventueel zijn naasten, de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. In de BGGZ is er een eindevaluatie op de behandelresultaten. Dit wordt onder andere gedaan door middel van vragenlijsten.In de SGGZ is er een tussentijdse evaluatie op de motivatie/doelstelling van de cliënt, de hulpvraag en behandelresultaten tot zover en een eindevaluatie op behandelresultaten doormiddel van onder andere vragenlijsten. Er wordt geëvalueerd op motivatie/doelstelling, hulpvraag, behandelresultaten tot dusver, indien er stagnatie in het zorgproces plaatsvindt. Kan ondersteunt worden d.m.v. vragenlijsten.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

Er worden tussentijdse gespreksevaluaties gedaan en er wordt tevens een schriftelijke (geanonimiseerde) eindevaluatie gedaan (de CQ- index).

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

Het behandelplan wordt door de regiebehandelaar, al dan niet met een medebehandelaar, opgesteld. Hierin worden de volgende zaken genoemd: hulpvraag, doelstelling cliënt, beschrijvende diagnose, voorgestelde behandelmethode, afspraken, machtiging om gegevens met huisarts uit te wisselen, aanbieden van e-health, handtekening therapeut en cliënt. In het eerste behandelconsult wordt het behandelvoorstel aan de cliënt voorgelegd. Indien de cliënt er akkoord mee gaat, wordt deze door beiden ondertekend. Indien de regiebehandelaar er niet zelfstandig uitkomt wordt de casus voorgelegd in het MDO en wordt er daarna een behandelovereenkomst opgesteld.Wanneer er meerdere zorgaanbieders bij de behandeling betrokken zijn, bijvoorbeeld de psychomotorisch therapeut, is het van belang dat er goed samengewerkt wordt. Afspraken hierover worden afgestemd met de cliënt en in het behandelplan gezet.

In geval van terugval of crisis?

De voortgang van de behandeling wordt als volgt gemonitord:• Indicatieoverleg tussen regiebehandelaar en behandelaar • Voortgangsbespreking behandelplan met de cliënt • Periodieke voortgangsbespreking behandelplan in het MDO• Voortgangsbespreking per sessie• Evaluatie behandelplan afname vragenlijsten + bespreking • Afname ROM + bespreking -voortgangsbespreking in het MDO en tijdens supervisie

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
JHB engels
psychiater
Man
M roemer
gz-psycholoog
Vrouw
MM bakker
Onbekend
Onbekend
EPM VAN arkel
gz-psycholoog
Vrouw
JJJM VAN gendt
gz-psycholoog
Vrouw
STMJ lamers
gz-psycholoog
Vrouw
M huisman
gz-psycholoog
Vrouw
ME lieshout
gz-psycholoog
Vrouw