Cliëntervaringen

De zorgaanbieder heeft deze gegevens niet aangeleverd.

De gang van zaken in de praktijk (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

De behandeling richt zich op volwassenen vanaf 18 jaar. Recidiverende depressieve stoornissen, angststoornissen, gedragsproblemen en persoonlijkheidsproblematiek, identiteitsproblemen, persoonlijkheidsstoornissen, dissociatieve stoornissen, hechtingsstoornissen, rouwverwerking, posttraumatische stress stoornissen, stoornissen in zelfbeeld en zelfgevoel. Veelal belemmeren de klachten in het functioneren op de verschillende levensgebieden, waarmee relatieproblemen en arbeidsgerelateerde problematiek eveneens tot de aandachtsgebieden van behandeling horen.Behandelvorm: Psychotherapie is een bewezen en effectieve behandelvorm voor psychische problemen. De kern van de behandelmethode is het gesprek tussen de cliënt en de therapeut. De relatie die tussen hen beiden tot stand komt is een belangrijk onderdeel van de behandeling. Cliënt en therapeut onderzoeken samen het probleem en werken aan een beter begrip over cliënt en diens aanmeldklacht. De therapeut maakt hierbij gebruik van de wetenschappelijke kennis over ontwikkeling en gedrag. Cliënt brengt zijn eigen unieke verhaal in. In de behandeling richt ik me op de innerlijke belevingswereld van de cliënt. Hoe is deze ontstaan en hoe ziet deze eruit? Daarbij richt ik me even zo zeer op de innerlijke als de uiterlijke context, zowel de huidige omgeving als die uit het verleden krijgen komen hiermee vaak in een meer passend en realistisch licht te staan. Samen met cliënt werkend aan een meer aansluitend beeld, waarin naast heden en verleden ook een passend zelfbeeld en daarmee zelfvertrouwen en ruimte voor toekomst en perspectief ontstaat, wat veelal klachtvermindering brengt. IIndividuele psychotherapie, kortdurend/ langdurend, laagfrequent, hoogfrequent, inzichtgevend en/of steunend structurerend. Groepspsychotherapie.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding en intake?

De aanmeldprocedure is in mijn praktijk als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt): Aanmelding vindt plaats telefonisch, mail, op het spreekuur of via uw huisarts. De communicatie met de patiënt verloopt via mijzelf. Ik doe zelf een korte telefonische screening om te kijken of patiënt aan het juiste adres is of andere hulp meer geïndiceerd is. Naar het eerste gesprek neemt patiënt een verwijzing van de huisarts mee, een identiteitsdocument en BSN-nummer mee. Na de telefonische aanmelding/screening krijgt patiënt een afspraak, waarop de inschrijving in onderling overleg plaatsvindt. Na telefonische aanmelding zal ik patiënt toestemming vragen om vragenlijsten in te vullen. Als patiënt hiervoor toestemming geeft zullen er in de loop van de behandeling een aantal metingen plaats vinden (de ROM). Daarnaast vinden er een drietal intakegesprekken plaats en een kort psychologisch testonderzoek bij de psycholoog Mw. E. Tappel. Ook vindt er in deze fase een Zorgvraagtypering plaats waarin de zorgzwaarte aan de hand van de HONOS+ in kaart wordt gebracht, deze wordt gedurende de behandeling bij evaluaties herhaald. De ROM keert terug om via deze weg te checken of patiënt baat bij de behandeling heeft en of dit correspondeert met hoe patiënt zich voelt en wat patiënt mij rapporteert. Dit bespreken patiënt en ik samen om de ontwikkelingen te volgen en desgewenst eventuele aanpassingen in de behandelingen plaats te kunnen laten vinden of eventueel nieuwe doelen te stellen. Een laatste ROM-meting vindt bij afsluiting van de therapie plaats.De behandeling richt zich op volwassenen vanaf 18 jaar. Patiënten worden in eerste instantie in het kader van een intake en indicatiestelling gezien. De intake neemt drie gesprekken in beslag. Deze gesprekken hebben tot doel helderheid te verschaffen in klachten/problematiek, patiënt als persoon, en de samenhang tussen deze problematiek en persoon en de gestelde hulpvraag om zo tot een afgestemde indicatiestelling te komen. Na deze gesprekken vindt de indicatie plaats. In samenspraak met patiënt wordt een behandelplan opgesteld zodat wij beiden weten wat van elkaar kunnen verwachten en hoe de behandeling verloopt en wat door de ingezette behandeling behaald kan worden. Gezamenlijk wordt aan de hand van de intake ook de zorgzwaarte in beeld gebracht. Patiënt kan als hij dat wenst zijn dossier (gezamenlijk)inzien en doornemen. De huisarts wordt als patiënt daartoe toestemming geeft, op de hoogte gehouden van zowel de intake en indicatie, als zo gewenst het verloop van de behandeling of als er wijzigingen in het behandelplan plaats vinden, als patiënt elders naar toe verwezen wordt, een keer per jaar en bij de afsluiting.

Behandelproces

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

De voortgang wordt gemonitord in gesprekken mondeling met de voortgangsbespreking/evaluatie, veelal voorafgegaan door toesturen en invullen van de klachtenvragenlijst OQ-45 aan begin van het traject na drie/vier maanden en na een jaar en ook bij afsluiting van de behandeling, maar ook mondeling iedere sessie in de gesprekken zelf. Als de behandeling langer duurt wordt dit proces herhaald.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

Ja en standaard bekijk ik de voortgang, de doelmatigheid en de effectiviteit van de behandeling middels een nulmeting bij het starten van de behandeling, na zes maanden en één jaar meting. Elk half jaar is er een evaluatie, ook bij afsluiting van de behandeling. Hiervoor gebruik ik ook de vragenlijst OQ-45, waarmee op meerdere domeinen worden gemeten. Bij afsluiting van de behandeling evalueren we opnieuw. Zo nodig, in geval van verbetering of verslechtering of stagnering evalueer ik vaker.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

In de interpersoonlijke relatie in iedere sessie, maar ook door CQi-GGZ-VZ-AMB af te nemen en tot nu toe GGZ Thermometer aan te bieden bij einde van de behandeling.

Hoe is de communicatie met de cliënt georganiseerd?

Tijdens de intake en bij het opstellen van het behandelplan en in het kader van de behandeling zijn er met regelmaat afspraken met cliënt. De behandeling wordt met vaste regelmaat geëvalueerd, maar ook tijdens de behandeling wordt regelmatig de voortgang besproken. De naasten worden zowel bij de indicatie als bij de jaarlijkse evaluatie vast uitgenodigd, maar ook op andere momenten worden zij desgewenst betrokken bij de behandeling.

Na de behandeling

Worden de resultaten en vervolg besproken?

Ja

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
FM VAN tuyll-van serooskerken
klinisch psycholoog
Vrouw