Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Gespecialiseerde ggz
Voor deze zorgaanbieder zijn de wachttijden onbekend.

Cliëntervaringen

De zorgaanbieder heeft deze gegevens niet aangeleverd.

De gang van zaken in de praktijk (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

Ik bied voor langer bestaande en complexe problematiek psychoanalytische psychotherapie en EFT partnerrelatietherapie voor volwassenen vanaf 18 jaar aan. Dit gebeurt binnen de Gespecialiseerde GGZ (eerder Tweedelijnszorg). De zorg kan zowel in het Nederlands als in het Duits geboden worden.Voor het slagen van een behandeling is het belangrijk dat problemen en hulpvraag van de patiënt(e) aansluiten bij het behandelaanbod en de doelgroep van de behandelaar. Ook is de ‘klik’ tussen patiënt(e) en behandelaar een belangrijke behandelsuccesfactor.U functioneert over het algemeen in relaties en op het werk. Maar heeft u last van of herkent u zich in een of een aantal van onderstaande thema’s? Identiteit, zelfwaarde, vertrouwen, relaties, werk en stemming.Al deze klachten kunnen leiden tot onbevredigde of conflicterende (intieme) relaties, isolement, geen carrière kunnen maken, burn-out of andere psychosomatische ziektes, ziekteverzuim, ineffectieve wisselingen van baan of onafgemaakte of vertraagde studies.Om optimaal te kunnen profiteren van deze behandeling bespeurt u nieuwsgierigheid in uzelf, wilt u begrijpen wat er omgaat in uzelf en anderen, bent u geïnteresseerd in de interactie en bent u op zoek naar betekenisverlening. U bent sterk gemotiveerd om te willen veranderen van binnenuit.Mijn behandelaanbod in deze vrijgevestigde praktijk is er niet op toegerust om de volgende symptomen en problematieken te behandelen:Acute crisis, suïcidedreiging en ernstige depressieAgressie: moeite in het bedwingen van verbale en fysieke agressieAnti-sociale persoonlijkheidsstoornisAutisme Spectrum Stoornis (ASS)Bipolaire stoornisDissociatieve stoornissen, o.a. Dissociatieve Identiteit Stoornis (DIS)Duidelijk verslavingsgedrag met bestaand middelengebruik: drugs- en alcoholafhankelijkheidEetstoornis in een levensbedreigend stadiumPsychotische stoornissen: o.a. schizofrenie, waanstoornisErnstige psychosociale problemen: werk, relaties, financiën, huisvesting, problemen met politie en justitieAangezien mijn behandelkamer op de eerste verdieping van mijn huis ligt, is deze ruimte niet toegankelijk voor patiënten die gebruikmaken van een rolstoel.I.v.m. de covid-19 epidemie zal ik afhankelijk van de gevaar voor mijn gezondheid face-to face contacten of video-bellen aanbieden. Ik maak verder geen gebruik van e-health toepassingen.Zo nodig en wanneer dit geïndiceerd is zullen wij met uw toestemming uw familie/omgeving in de behandeling betrekken.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding en intake?

Alle contacten met de patiënt, persoonlijk, schriftelijk en telefonisch vinden door mij, Luisa von Essen, plaats.http://psychotherapiepraktijkvonessen.nl/werkwijze/of viawww.psychotherapiepraktijjkvonessen.nlTabblad 'De praktijk' en 'Werkwijze en hoe te handelen bij een crisis' en dan scrollen naar 'Verloop van het behandeltraject' en op de iconen drukken voor specifieke informatie.

Behandelproces

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

De intake bestaat uit een of meerdere gesprekken, waarbij het eerste gesprek doorgaans een uur duurt. Deze gesprekken dienen ervoor om de klachten, levensgeschiedenis en hulpvraag in kaart te brengen en vervolgens te toetsen of mijn behandelaanbod hierbij aansluit of dat een ander behandelaanbod passend zou zijn. Eerste intakegesprek: In dit gesprek zal de focus liggen op de hulpvraag, behandelaanbod, verwachtingen en (financiële) kader van de behandeling. Aan het einde van dit gesprek vraag ik u om uw levensverhaal te schrijven waarin u uw levensgeschiedenis in kaart brengt en van waaruit u uw klachten probeert te begrijpen. Ik vraag u dan dit levensverhaal tijdig naar mij op te sturen voorafgaande aan het tweede gesprek – alleen als het tot een tweede gesprek komt en u ertoe bereid bent en ik dit als nodig acht. Volgende intakegesprekken: Aan de hand van of zonder het levensverhaal stel ik u verdiepende vragen over de kwaliteit van relaties in uw huidige gezin en uw gezin van herkomst, familie- en vriendenkring, uw functioneren op verschillende levensgebieden, zoals studie/werkgebied, het omgaan met financiën en aanwezigheid van somatische klachten en medicatie.Aan de hand van de klachtenvragenlijst HONOS+ wordt de zorgvraag getypeerd.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

Periodiek (wanneer binnen de behandeling aanleiding toe is) mondeling tijdens de behandeling en periodiek naar aanleiding van de ROM (begin behandeling, einde behandeljaar en einde behandeling) wordt de behandeling geëvalueerd. Aan de hand van de klachtenvragenlijst HONOS+ wordt de zorgvraag getypeerd.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

Ik evalueer tijdig en periodiek met u over de voortgang van de behandeling. Evaluatie van de behandeling vindt doorgaans ieder half jaar of/en aan het einde van de behandeling plaats middels een gesprek met u en eventueel met uw naasten over de efficientie en effectiviteit van het behandelplan, therapeutisch proces en behandelrelatie en wordt daarnaast getoetst met vragenlijsten ROM (klachtvragenlijst (Brief Symptom Inventory, BSI en clienttevredenheidsvragenlijst, en Consumer Quality Index, CQI) en HONOS+ voor de zorgvraagtypering.

Hoe is de communicatie met de cliënt georganiseerd?

Patiënt(e) krijgt periodiek een kopie van de ROM (klachtenvragenlijst) en huisartsbrief begin behandeling, wijziging behandeling en einde behandeling. Ook krijgt hij een kopie van het behandelplan met daarin opgenomen het behandelkader/voorwaarden. Het behandelplan wordt door patiënt(e) en mij ondertekend. Patiënt(e) kan zelf beslissen of hij/zij deze documenten deelt met zijn naasten.

Na de behandeling

Worden de resultaten en vervolg besproken?

Ja

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
AL VON essen
gz-psycholoog, psychotherapeut
Vrouw