Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Basis ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Alle aandoeningen
0 weken
0 weken

Cliëntervaringen

De zorgaanbieder heeft deze gegevens niet aangeleverd.

De gang van zaken in de praktijk (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

Diagnosticering en behandeling van volwassenen met verschillende klachten (zie hieronder), vallend binnen de DSM5 criteria. Als methode gebruik ik clientgerichte gesprekstherapie en methoden uit de cognitieve gedragstherapie, o.a. MBCT en schematherapie. Ik werk met name individueel, maar als het verstandig is een partner bij de behandeling te betrekken, doe ik dat. Behandeling vindt face-to-face plaats op locatie of via beeldbellen.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding en intake?

Clienten kunnen zich aanmelden via mijn praktijktel. nummers, namelijk 038-3322693/ 0616819913. Op beide nummers kan naam en tel. nummer/ e-mailadres ingesproken worden. Ook kan er aangemeld worden via mijn e-mail adres (stapelka@xs4all.nl). Als clienten mij niet gelijk aan de telefoon krijgen, reageer ik binnen 24 terug. Tijdens een telefonische aanmelding wordt kort nagegaan of zorg geindiceerd is c.q. of de praktijk zorg verleent die aansluit op de zorgvraag/ zorgbehoefte van de client. Als dat het geval is, geef ik kort wat informatie over mijn praktijk, is er wat ruimte voor vragen en als clienten behoefte hebben aan een afspraak, wordt alvast een aantal belangrijke gegevens genoteerd (naam, telefoonnummer, aanmeldprobleem, verzekering, huisarts, voorkeur locatie). Daarna wordt er een datum voor intake afgesproken en wat voor het intakegesprek meegenomen moet worden (verwijzing voor generalistische basis GGZ, kopie van een identiteitsbewijs en een kopie van het verzekeringsbewijs). Tijdens de intake wordt ten behoeve van de indicatiestelling onder meer gegevens verzameld over de zorgvraag/ wensen en verwachtingen van de client en relevante informatie over voorafgaande zorg. Ook wordt de problematiek in kaart gebracht door middel van weergave van de klacht(en), luxerende factoren, symptomen, relevante persoonlijke en ontwikkelingsgegevens waaronder het psychosociale en maatschappelijke functioneren en indien van toepassing: medicijngebruik en psychodiagnostisch onderzoek, uitmondend in een diagnose en DSM-IV-classificatie. Naar aanleiding van de intake wordt bepaald of generalistische basis GGZ geindiceerd is welk produkt in de generalistische basis GGZ het meest aansluit (kort, middel, intensief). Vooraf aan de behandeling (soms ook al kort aan het eind van de intake) wordt de gestelde indicatie kort met de client besproken en op papier gezet, wat de client ondertekent.Mocht naar aanleiding van de intake behandeling in de generalistische basis GGZ niet aangewezen zijn of sluit de zorgvraag/ wensen van de client niet aan bij het zorgaanbod in mijn praktijk, denk ik mee na over een oplossing en vindt er, indien wenselijk, in overleg met client een door- of terugverwijzing plaats. Als behandeling in mijn praktijk geindiceerd is, spreek ik met de client een datum af voor een eerste behandelingscontact. Aanmelding en intake gebeurt door mijzelf

Behandelproces

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

Voortgangsbespreking behandelplan:*Elke maand wordt er sowieso de voortgang van de behandeling a.d.h.v. het opgestelde behandelplan met de client besproken. Ook bespreek ik zo nodig de voortgang van de behandeling a.d.h.v. het opgestelde behandelplan in mijn intervisieverband. Zo nodig wordt het behandelplan bijgesteld. Dit na een zorgvuldige afweging van noodzaak, betekenis en functie.Evaluatie: *Na elk gesprek vindt een korte evaluatie plaats van het gesprek (wat geleerd, wat ervaren, wat kan men voor zichzelf gaan toepassen in de praktijk). *Op verzoek van de client en hulpverlener kan er altijd over de voortgang van de behandeling een evaluatie plaatsvinden. Hieruit kan een bijstelling van het behandelplan uit voortkomen. * Aan het eind van de behandeling vindt er een evaluatie plaats van de gehele behandeling, waarbij verschillende punten geevalueerd worden, namelijk administratie/ informatie-intake-behandeling-hulpverlener en vergoeding. Sowieso wordt de tevredenheid van de client op deze punten nagegaan op moment dat het relevant is in het therapieproces, wordt het besproken en mogelijk bijgesteld.Vragenlijsten: *In het kader van het ROMmen wordt er in ieder geval aan het begin en aan het eind van de behandeling de vragenlijst SQ-48 afgenomen. Eventueel een keer extra (bijvoorbeeld na 3 maanden na het begin) voor extra feedback over de voortgang van de behandeling. *Zo nodig worden extra specifieke vragenlijsten (in ieder geval aan het begin en aan het eind van de behandeling) afgenomen (bijv. lijst die depressie meet) om verandering van een specifieke klacht te kunnen monitoren

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

*Elke maand vindt er sowieso een voortgangsbespreking plaats over de behandeling a.d.h.v. het opgestelde behandelplan, waarbij ook de punten doelmatigheid en effectiviteit meegenomen worden. Zo nodig vindt in intervisieverband ook een voortgangsbespreking over de behandeling plaats a.d.h.v. het opgestelde behandelplan.*Aan het eind van elke sessie vindt een korte evaluatie plaats van de sessie (wat geleerd, wat ervaren, wat kan praktisch toegepast gaan worden).* Op elk moment in de behandeling kan de behandeling geevalueerd worden op verzoek van de client of van de hulpverlener op bovenstaand genoemde punten.*Aan het eind van de gehele behandeling wordt de algehele behandeling geevalueerd op verschillende punten, die ik bij 14 i. genoemd heb. *In ieder geval aan het begin en aan het eind van de behandeling zal met behulp van vragenlijsten (SQ-48 bij het ROMmen en eventuele specifieke vragenlijsten als dat nodig is om een specifieke klacht te monitoren) de voortgang van de behandeling geevalueerd worden, alsook de doelmatigheid en de effectiviteit. Zo nodig 3 maanden na het begin van de behandeling voor extra feedback over de voortgang, de doelmatigheid en de effectiviteit van de behandeling.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

*Aan het eind van de behandeling wordt de tevredenheid over de behandeling met een tevredenheidsvragenlijst op verschillende punten (administratie/ informatie-intake-behandeling-hulpverlener-vergoeding) uitgevraagd. *Verder zal ik op relevante tijdstippen ook bovenstaande punten in het therapieproces kort bespreken. Bijv. na de intake, zal ik door middel van een aantal korte vragen onderzoeken of een client tevreden is over dit punt (diagnose duidelijk?, instemming met behandelplan?, behandelplan helder? voldoende ruimte voor eigen verhaal in intakegesprek?). Zo doe ik dat ook bij de overige punten. * Na elke sessie volgt een korte evaluatie van de sessie, waaruit de tevredenheid van de client blijkt over de sessie. Door deze evaluatie kunnen eventueel zaken in de behandeling op tijd bijgesteld worden/ besproken worden om het verloop van de behandeling goed te blijven laten verlopen. Ook kan dit punt op verzoek van de client of hulpverlener op elk moment in de behandeling aan de orde komen.

Hoe is de communicatie met de cliënt georganiseerd?

Hierbij volg ik de kwaliteitscriteria-richtlijnen van mijn beroepsvereniging LVVP bij de verschillende onderdelen van het behandelproces, namelijk de intake- en indicatiestelling, de behandeling en de afronding van de behandeling. Bij de intake-en indicatiestelling: de gestelde indicatie wordt voorafgaand aan de behandeling met de client besproken. Als de zorgvraag niet past bij het aanbod van de praktijk, wordt dit zorgvuldig met de client besproken en zal worden door- of terugverwezen worden naar de huisarts, als dat wenselijk wordt geacht. Bij de behandeling: voor de uitvoering van de behandeling wordt schriftelijk toestemming gevraagd aan de client d.m.v. het ondertekenen van het behandelplan. Als het behandelplan tussentijds wordt bijgesteld, wordt de client hierbij betrokken en zal de bijstelling van het behandelplan ook ondertekend dienen te worden. Indien er geen overeenstemming over het behandelplan wordt bereikt, zal door-of terugverwezen worden naar de huisarts, als dat wenselijk wordt geacht. Bij de afronding van de behandeling: over het afsluiten van de behandeling wordt (zorgvuldig) met de client overlegd om tot een zinvol besluit te komen. De client heeft ook het recht zelf te beslissen om de behandeling niet voort te zetten. Bij een problematische afsluiting wordt gehandeld volgens de beroepscode voor psychologen. Verder wordt bij afsluiting van de behandeling samen met de client geevalueerd a.d.h.v. het behandelplan of de doelen zijn behaald (vermindering van klachten?, verbetering van het functioneren of van de kwaliteit van leven?, bejegening door behandelaar?, tevredenheid m.b.t. praktijkvoering?, wensen/ mogelijkheden voor verwijzing en nazorg?). Er worden zo nodig oplossingen gezocht. Verder worden clienten duidelijk geinformeerd over de indicatiestellingprocedure (voorafgaand aan de intake), de behandelmogelijkheden (voorafgaand aan de behandeling) en over de clientrechten (via een informatiefolder van de praktijk). Bij alle onderdelen treedt de behandelaar de client met een beroepsmatige attitude tegemoet, zoals omschreven in de Beroepscode voor psychologen.

Na de behandeling

Worden de resultaten en vervolg besproken?

Ja

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
GS bergmans
gz-psycholoog
Vrouw