Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Gespecialiseerde ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
0 weken
0 weken

Onder Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
Angststoornissen
4 weken
7 weken

Onder Angststoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Angststoornissen
Bipolaire stemmingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Bipolaire stemmingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Bipolaire stemmingsstoornissen
Depressieve stemmingsstoornissen
6 weken
6 weken

Onder Depressieve stemmingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Depressieve stemmingsstoornissen
Diagnose onbekend
9 weken
4 weken

Onder Diagnose onbekend vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Diagnose onbekend
Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen
Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
24 weken
16 weken

Onder Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
Neurocognitieve stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Neurocognitieve stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Neurocognitieve stoornissen
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
12 weken
13 weken

Onder Persoonlijkheidsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Persoonlijkheidsstoornissen
Restgroep
10 weken
0 weken

Onder Restgroep vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Restgroep
Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen
Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
21 weken
8 weken

Onder Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
18 weken
12 weken

Onder Trauma en stressorgerelateerde stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
Voedings- en eetstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Voedings- en eetstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Voedings- en eetstoornissen

Cliëntervaringen

De zorgaanbieder heeft deze gegevens niet aangeleverd.

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

Reinier van Arkel is er voor mensen met een ernstige psychische aandoening en hun naasten. Wij bieden hoge kwaliteit van zorg - een combinatie van herstelondersteunende zorg en andere bewezen effectieve behandelinterventies - door kwaliteit te koppelen aan zelforganisatie met goed opgeleide professionals. Wij bieden niet alleen hoge kwaliteit van tweedelijns zorg, maar voelen ons ook verantwoordelijk voor het voorkomen van ernstige psychische aandoeningen. En omdat we ons realiseren dat we dat niet alleen kunnen, doen we dat samen met cliënten en hun naasten en in netwerkverband met partners waaronder Maatschappelijke Opvang Den Bosch en Ypse, ons label voor generalistische basis GGZ. De behandelingen voor mensen met lichte, matige en ernstige psychiatrische/psychische problematiek worden binnen Reinier van Arkel vormgegeven binnen vier organisatorische eenheden:Eenheid kinder- en jeugdpsychiatrie is er voor kinderen en jongeren met de meest complexe psychiatrische problematiek.Eenheid Reinier + waar (hoog)gespecialiseerde diagnostiek, consultatie en behandeling geboden wordt voor cliënten met ernstige psychische problemen vanaf 16 jaar tot cliënten van zeer hoge leeftijd. Eenheid Reinier² waar specialistische behandeling en begeleiding geboden wordt aan cliënten en hun naasten, onder meer in het kader van acute psychiatrie, ouderenpsychiatrie, forensische Psychiatrie en sociale psychiatrie.Eenheid Ypse waar generalistische behandeling en begeleiding geboden wordt aan cliënten en hun naasten en waar ook preventieve ondersteuning wordt geboden aan kinderen en hun ouders, jongeren, volwassenen en ouderen.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

  • Overig, namelijk:

    Op de website is een overzicht gegeven van de verschillende specialismen van Reinier van Arkel

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

Cliënten/patiënten worden aangemeld voor behandeling bij de Reinier van Arkel door de huisarts, medisch specialist of een andere erkende verwijzer. Wanneer het om kinderen en jeugdigen (tot 18 jaar) gaat kan het ook de gemeente zijn die een beschikking afgeeft op grond waarvan aanmelding en behandeling bij Reinier van Arkel kan starten. Reinier van Arkel doet er alles aan om de cliënt/patiënt zo snel mogelijk te helpen. Informatie over wachttijden voor een intake of voor behandeling binnen een bepaald team worden op de website gepubliceerd www.reiniervanarkel.nl/wachttijden. ”Entree” is het onderdeel van Reinier van Arkel waar de aanmelding, intake en advies plaatsvinden. Bij de aanmelding is een volledig ingevulde verwijsbrief noodzakelijk die voldoet aan de gestelde veldnormen. De verwijzer is hiervoor verantwoordelijk. Mochten er in de verwijsbrief gegevens ontbreken, dan wordt contact gezocht met de verwijzer en/of de cliënt/patiënt om aanvullende gegevens. De aanmelding wordt beoordeeld door een functionaris die volgens een vastgesteld protocol controleert of de aanmelding rechtmatig is, of de indicatie voor de generalistische basis -GGz of specialistische -GGz klopt, en welke intaker en psychiater toegewezen moeten worden. De functionaris van Entree functioneert onder regie van de teammanager en directeur behandelzaken waaronder Entree ressorteert. Na aanmelding ontvangt de cliënt/patiënt per e-mail nadere informatie inclusief een toegangscode waarmee hij kan inloggen in het patiëntportaal, een beveiligde online omgeving voor cliënten/patiënten van Reinier van Arkel. Naast praktische informatie krijgt de cliënt/patiënt een vragenlijst met vragen over zijn persoonlijke situatie en een klachteninventarisatie.Wanneer het beginpunt van een zorgtraject via de crisisdienst / IHT verloopt, zal de diagnostiek plaatsvinden binnen dat team en zal uiteindelijk onder regie van de regiebehandelaar een verwijzing plaatsvinden naar een behandelteam wanneer de crisisfase voorbij is.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Alle aanmeldingen worden dagelijks door een psychiater of een klinisch psycholoog gescreend. Op basis van deze screening wordt bepaald wie de regiebehandelaar wordt in de intakeprocedure en hoe uitgebreid de intakeprocedure moet zijn. Degene die in de intakefase de regiebehandelaar is, blijft dit tot het moment dat de daadwerkelijke behandeling begint. De cliënt/patiënt wordt per brief en per telefoon uitgenodigd voor het intake- en adviesgesprek.Het intakegesprek leidt tot een behandeladvies en tot een voorlopig behandelplan. Op basis daarvan vindt toewijzing plaats aan een van de behandelteams, waarbij er een logische samenhang is tussen de behandelvraag van de cliënt/patiënt en de toewijzing van de regiebehandelaar. De verwijzer wordt op de hoogte gebracht van het advies, tenzij de cliënt/patiënt dit niet wil. In het voorlopig behandelplan staat omschreven naar welk team cliënt/patiënt verwezen wordt. De intakeprocedure is geregeld volgens een uniform werkproces dat op de website van Reinier van Arkel is terug te vinden.De regiebehandelaar is verantwoordelijk voor het (doen) vaststellen van de diagnose waarbij de cliënt/patiënt ook daadwerkelijk (mede-) beoordeeld wordt door de regiebehandelaar. Onderdelen van het diagnostisch proces kunnen door anderen worden uitgevoerd.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

De autonomie van de cliënt/patiëntIn de visie van Reinier van Arkel is veel ruimte voor autonomie en verantwoordelijkheid. Dit betekent voor de cliënt/patiënt dat de nadruk ligt op zo veel mogelijk eigen regie voeren met betrekking tot genezing of herstel, zelfmanagement en (herstel van) sociale netwerken.Een belangrijk element bij het vormgeven van autonomie en eigen verantwoordelijkheid is “shared decision making”. Shared decision making heeft als doel om de cliënt/patiënt ondersteuning te bieden en bewust het gesprek met de behandelaar aan te gaan over wat voor hem of haar de optimale behandeling is. Binnen Reinier van Arkel vormt shared decision making een essentieel onderdeel van de contacten tussen cliënt/patiënt en behandelaar. Bij de visie van Reinier van Arkel op de autonomie van de cliënt/patiënt is de wilsbekwaamheid van de cliënt als uitgangspunt genomen. Wanneer de cliënt met betrekking tot bepaalde beslissingen niet wilsbekwaam blijkt te zijn, zal de regiebehandelaar dit vastleggen in het dossier en het initiatief nemen om een (wettelijk) vertegenwoordiger te vinden die de zorgbelangen van de cliënt kan behartigen. De rol van familie en naastenFamilie en naastbetrokkenen maken deel uit van het leven van de cliënt/patiënt. Reinier van Arkel ziet hen dan ook als belangrijke partners in de zorg. Duidelijke afspraken en goede communicatie tussen de cliënt/patiënt, naastbetrokkenen en professionals dragen bij aan de kwaliteit van zorg. Reinier van Arkel wil daarom op verschillende manieren in contact komen en blijven met de naastbetrokkenen van de cliënt/patiënt en hanteert daarbij de volgende uitgangspunten:- Reinier van Arkel erkent de positie van naastbetrokkenen als partner. Naastbetrokkenen worden met aandacht en zorgvuldigheid behandeld. Er wordt gestreefd naar bondgenootschap en samenwerking in de triade tussen patiënt, hulpverlener en naastbetrokkenen.- Bij het betrekken van naastbetrokkenen wordt het “ja, tenzij” principe gehanteerd. Dat betekent dat familie wordt betrokken en geïnformeerd tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen.- Als er geen contact (meer) is tussen de cliënt/patiënt en zijn naastbetrokkenen, zal de regiebehandelaar zich inspannen om dit contact te herstellen, indien dit in het belang van de cliënt/patiënt is.- Afspraken die met de cliënt/patiënt en naastbetrokkenen gemaakt worden over informatievoorziening, bejegening, betrokkenheid, ondersteuning en bereikbaarheid worden vastgelegd in het behandel- of begeleidingsplan (bron: Familie- en naastbetrokkenenbeleid Reinier van Arkel).In de verdere beschrijving van dit kwaliteitsstatuut kan, waar het de samenwerking met de cliënt/patiënt betreft, gelezen worden dat de familie en/of naastbetrokkenen ook altijd betrokken zijn, tenzij er zwaarwegende reden voor zijn om dit niet te doen. BehandelplanBij een reguliere intake volgt een adviesgesprek. Hierin krijgt de cliënt/patiënt na de uitleg over de geformuleerde diagnostische conclusie een heldere omschrijving van de relevante zorgopties, de doelen waaraan gewerkt kan worden, het te verwachten effect van de behandeling en de mogelijke risico’s en neveneffecten (zoals pijn, hinder of sociale gevolgen) mede aan de hand van eventueel eerdere ervaringen van de cliënt/patiënt. Samen met de cliënt/patiënt en eventueel zijn naasten, wordt dit alles besproken en worden samen keuzes gemaakt voor de invulling van de behandeling. De gemaakte keuzes worden vervolgens vastgelegd in een eerste/voorlopig behandelplan onder regie van de regiebehandelaar. In een later stadium zal het behandelplan concreet verder uitgewerkt worden in samenspraak tussen de cliënt/patiënt en de regiebehandelaar in de behandelfase.Het behandelplan bevat in ieder geval: o de doelen met betrekking tot de zorg voor een bepaalde (te evalueren) periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt/patiënt;o de wijze waarop de zorgverlener en de cliënt/patiënt de gestelde doelen trachten te bereiken;o wie voor de verschillende onderdelen van de zorg verantwoordelijk is en op welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere zorgverleners binnen het multidisciplinaire team, en wie de cliënt/patiënt op die afstemming kan aanspreken (de regiebehandelaar);o de uiteindelijke keuze voor een regiebehandelaar die wordt gemaakt in overleg met de cliënt/patiënt of diens vertegenwoordiger en vastgelegd in het behandelplan.De cliënt/patiënt kan wijzigingen op het behandelplan voorstellen. Uiterlijk binnen 6 weken na het adviesgesprek wordt het behandelplan door de regiebehandelaar vastgesteld, nadat op basis van shared decision making instemming van de cliënt/patiënt of diens vertegenwoordiger is verkregen met betrekking tot het voorgestelde behandelplan. Dit betekent ook dat de regiebehandelaar de cliënt/patiënt via een direct contact bij het adviesgesprek heeft gezien. Het behandelplan blijft gedurende de behandeling ter beschikking van de cliënt/patiënt; cliënt/patiënt heeft te allen tijde recht op inzage en kan een kopie krijgen. Waar nodig maakt de behandelaar afspraken met de cliënt/patiënt op welke manier de cliënt/patiënt of zijn naasten kunnen handelen bij een crisis. De cliënt/patiënt wordt geïnformeerd op welke manier voor waarneming tijdens afwezigheid van de regiebehandelaar wordt zorggedragen.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

Binnen Reinier van Arkel evalueert de regiebehandelaar samen met de cliënt/patiënt en eventueel zijn naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling als volgt: Bij de intake wordt gestart met een ROM-meting die, aanvullend aan het gesprek, de problematiek via meetinstrumenten in kaart brengt. Tijdens de behandeling wordt regelmatig door de regiebehandelaar en behandelaren de behandeling inhoudelijk geëvalueerd. Daarnaast vindt een tussentijdse ROM-meting plaats. De frequentie van zorgafstemmingsgesprekken (ZAG) is mede afhankelijk van de voortgang en van de aard van de problematiek, maar dit gebeurt minimaal eens per jaar. Hierbij zijn minimaal cliënt/patiënt en regiebehandelaar aanwezig, en indien mogelijk naasten. Op basis van bevoegdheden, bekwaamheden en competenties van de regiebehandelaar in combinatie met de complexiteit van zorg kan de regiebehandelaar besluiten andere (regie)behandelaren aan te laten sluiten bij een ZAG. Op basis van professionele inschatting, of op verzoek van de cliënt, kan een ZAG vaker worden vormgegeven, of met meer disciplines. De keuze om over te gaan tot op- of afschaling van zorg is een standaard onderdeel van de ZAG. Tijdens deze evaluatie wordt in gesprek met de cliënt/patiënt de behandeling gecontinueerd, bijgesteld of beëindigd. Dit kan tot de noodzakelijke op- of afschaling leiden. Bij hoog-complexe zorgvragen vindt interne of externe consultatie plaats om te beoordelen of en zo ja welke vorm van opschaling nodig is. De regiebehandelaar draagt er zorg voor dat de besluitvorming op cruciale momenten in de behandeling plaats vindt. Dit is altijd bij fundamentele wijzigingen in het behandelplan en (dreigende) crisis. Wanneer uit het gesprek tussen de cliënt/patiënt en behandelaar blijkt dat de behandeling niet brengt wat verwacht mag worden, wordt de behandeling bijgesteld, overgedragen of beëindigd. Indien de behandeling wordt bijgesteld, leidt dit tot een hernieuwd behandelplan dat samen met de cliënt/patiënt, en indien mogelijk met naasten, wordt opgesteld.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

De reflectie op de behandeling vindt plaats aan de hand van eerder genoemde zorgafstemmingsgesprekken. De frequentie van zorgafstemmingsgesprekken (ZAG) is mede afhankelijk van de voortgang en van de aard van de problematiek, maar dit gebeurt minimaal eens per jaar. Hierbij zijn minimaal cliënt/patiënt en regiebehandelaar aanwezig, en indien mogelijk naasten. Op basis van bevoegdheden, bekwaamheden en competenties van de regiebehandelaar in combinatie met de complexiteit van zorg kan de regiebehandelaar besluiten andere (regie)behandelaren aan te laten sluiten bij een ZAG. Op basis van professionele inschatting, of op verzoek van de cliënt, kan een ZAG vaker worden vormgegeven, of met meer disciplines.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

Cliënten/patiënt krijgen tijdens en/of na de behandeling een vragenlijst toegestuurd waarin hun tevredenheid wordt bevraagd. De resultaten van die lijsten worden besproken in de teams en daarmee wordt de kwaliteit van de zorg verbeterd. Daarnaast wordt door de behandelaar gevraagd naar de tevredenheid van de cliënt/patiënt over de behandeling en zo nodig worden er aanpassingen in de behandeling gedaan.

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

De autonomie van de cliënt/patiëntIn de visie van Reinier van Arkel is veel ruimte voor autonomie en verantwoordelijkheid. Dit betekent voor de cliënt/patiënt dat de nadruk ligt op zo veel mogelijk eigen regie voeren met betrekking tot genezing of herstel, zelfmanagement en (herstel van) sociale netwerken.Een belangrijk element bij het vormgeven van autonomie en eigen verantwoordelijkheid is “shared decision making”. Shared decision making heeft als doel om de cliënt/patiënt ondersteuning te bieden en bewust het gesprek met de behandelaar aan te gaan over wat voor hem of haar de optimale behandeling is. Binnen Reinier van Arkel vormt shared decision making een essentieel onderdeel van de contacten tussen cliënt/patiënt en behandelaar. Bij de visie van Reinier van Arkel op de autonomie van de cliënt/patiënt is de wilsbekwaamheid van de cliënt als uitgangspunt genomen. Wanneer de cliënt met betrekking tot bepaalde beslissingen niet wilsbekwaam blijkt te zijn, zal de regiebehandelaar dit vastleggen in het dossier en het initiatief nemen om een (wettelijk) vertegenwoordiger te vinden die de zorgbelangen van de cliënt kan behartigen. De rol van familie en naastenFamilie en naastbetrokkenen maken deel uit van het leven van de cliënt/patiënt. Reinier van Arkel ziet hen dan ook als belangrijke partners in de zorg. Duidelijke afspraken en goede communicatie tussen de cliënt/patiënt, naastbetrokkenen en professionals dragen bij aan de kwaliteit van zorg. Reinier van Arkel wil daarom op verschillende manieren in contact komen en blijven met de naastbetrokkenen van de cliënt/patiënt en hanteert daarbij de volgende uitgangspunten:- Reinier van Arkel erkent de positie van naastbetrokkenen als partner. Naastbetrokkenen worden met aandacht en zorgvuldigheid behandeld. Er wordt gestreefd naar bondgenootschap en samenwerking in de triade tussen patiënt, hulpverlener en naastbetrokkenen.- Bij het betrekken van naastbetrokkenen wordt het “ja, tenzij” principe gehanteerd. Dat betekent dat familie wordt betrokken en geïnformeerd tenzij er zwaarwegende redenen zijn om dat niet te doen.- Als er geen contact (meer) is tussen de cliënt/patiënt en zijn naastbetrokkenen, zal de regiebehandelaar zich inspannen om dit contact te herstellen, indien dit in het belang van de cliënt/patiënt is.- Afspraken die met de cliënt/patiënt en naastbetrokkenen gemaakt worden over informatievoorziening, bejegening, betrokkenheid, ondersteuning en bereikbaarheid worden vastgelegd in het behandel- of begeleidingsplan (bron: Familie- en naastbetrokkenenbeleid Reinier van Arkel).In de verdere beschrijving van dit kwaliteitsstatuut kan, waar het de samenwerking met de cliënt/patiënt betreft, gelezen worden dat de familie en/of naastbetrokkenen ook altijd betrokken zijn, tenzij er zwaarwegende reden voor zijn om dit niet te doen. BehandelplanBij een reguliere intake volgt een adviesgesprek. Hierin krijgt de cliënt/patiënt na de uitleg over de geformuleerde diagnostische conclusie een heldere omschrijving van de relevante zorgopties, de doelen waaraan gewerkt kan worden, het te verwachten effect van de behandeling en de mogelijke risico’s en neveneffecten (zoals pijn, hinder of sociale gevolgen) mede aan de hand van eventueel eerdere ervaringen van de cliënt/patiënt. Samen met de cliënt/patiënt en eventueel zijn naasten, wordt dit alles besproken en worden samen keuzes gemaakt voor de invulling van de behandeling. De gemaakte keuzes worden vervolgens vastgelegd in een eerste/voorlopig behandelplan onder regie van de regiebehandelaar. In een later stadium zal het behandelplan concreet verder uitgewerkt worden in samenspraak tussen de cliënt/patiënt en de regiebehandelaar in de behandelfase.Het behandelplan bevat in ieder geval: o de doelen met betrekking tot de zorg voor een bepaalde (te evalueren) periode gesteld, gebaseerd op de wensen, mogelijkheden en beperkingen van de cliënt/patiënt;o de wijze waarop de zorgverlener en de cliënt/patiënt de gestelde doelen trachten te bereiken;o wie voor de verschillende onderdelen van de zorg verantwoordelijk is en op welke wijze afstemming plaatsvindt tussen meerdere zorgverleners binnen het multidisciplinaire team, en wie de cliënt/patiënt op die afstemming kan aanspreken (de regiebehandelaar);o de uiteindelijke keuze voor een regiebehandelaar die wordt gemaakt in overleg met de cliënt/patiënt of diens vertegenwoordiger en vastgelegd in het behandelplan.De cliënt/patiënt kan wijzigingen op het behandelplan voorstellen. Uiterlijk binnen 6 weken na het adviesgesprek wordt het behandelplan door de regiebehandelaar vastgesteld, nadat op basis van shared decision making instemming van de cliënt/patiënt of diens vertegenwoordiger is verkregen met betrekking tot het voorgestelde behandelplan. Dit betekent ook dat de regiebehandelaar de cliënt/patiënt via een direct contact bij het adviesgesprek heeft gezien. Het behandelplan blijft gedurende de behandeling ter beschikking van de cliënt/patiënt; cliënt/patiënt heeft te allen tijde recht op inzage en kan een kopie krijgen. Waar nodig maakt de behandelaar afspraken met de cliënt/patiënt op welke manier de cliënt/patiënt of zijn naasten kunnen handelen bij een crisis. De cliënt/patiënt wordt geïnformeerd op welke manier voor waarneming tijdens afwezigheid van de regiebehandelaar wordt zorggedragen.

In geval van terugval of crisis?

Binnen Reinier van Arkel evalueert de regiebehandelaar samen met de cliënt/patiënt en eventueel zijn naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling als volgt: Bij de intake wordt gestart met een ROM-meting die, aanvullend aan het gesprek, de problematiek via meetinstrumenten in kaart brengt. Tijdens de behandeling wordt regelmatig door de regiebehandelaar en behandelaren de behandeling inhoudelijk geëvalueerd. Daarnaast vindt een tussentijdse ROM-meting plaats. De frequentie van zorgafstemmingsgesprekken (ZAG) is mede afhankelijk van de voortgang en van de aard van de problematiek, maar dit gebeurt minimaal eens per jaar. Hierbij zijn minimaal cliënt/patiënt en regiebehandelaar aanwezig, en indien mogelijk naasten. Op basis van bevoegdheden, bekwaamheden en competenties van de regiebehandelaar in combinatie met de complexiteit van zorg kan de regiebehandelaar besluiten andere (regie)behandelaren aan te laten sluiten bij een ZAG. Op basis van professionele inschatting, of op verzoek van de cliënt, kan een ZAG vaker worden vormgegeven, of met meer disciplines. De keuze om over te gaan tot op- of afschaling van zorg is een standaard onderdeel van de ZAG. Tijdens deze evaluatie wordt in gesprek met de cliënt/patiënt de behandeling gecontinueerd, bijgesteld of beëindigd. Dit kan tot de noodzakelijke op- of afschaling leiden. Bij hoog-complexe zorgvragen vindt interne of externe consultatie plaats om te beoordelen of en zo ja welke vorm van opschaling nodig is. De regiebehandelaar draagt er zorg voor dat de besluitvorming op cruciale momenten in de behandeling plaats vindt. Dit is altijd bij fundamentele wijzigingen in het behandelplan en (dreigende) crisis. Wanneer uit het gesprek tussen de cliënt/patiënt en behandelaar blijkt dat de behandeling niet brengt wat verwacht mag worden, wordt de behandeling bijgesteld, overgedragen of beëindigd. Indien de behandeling wordt bijgesteld, leidt dit tot een hernieuwd behandelplan dat samen met de cliënt/patiënt, en indien mogelijk met naasten, wordt opgesteld.

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
A kabalt-terpstra
gz-psycholoog
Vrouw
NH wils
psychiater
Vrouw
C vet
gz-psycholoog
Vrouw
J DE vroomen
psychotherapeut, gz-psycholoog
Vrouw
JWF waterreus
psychiater
Man
BAF aspers-teuwen
gz-psycholoog
Vrouw
F wolfs
gz-psycholoog
Man
AK vishnudatt
gz-psycholoog
Man
JP roubos
psychiater
Man
W braamhorst
klinisch psycholoog
Man