Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Gespecialiseerde ggz
Voor deze zorgaanbieder zijn de wachttijden onbekend.

Cliëntervaringen

Scores

(Gebaseerd op 149 ervaringen)
8,4/10
9,4/10
9,4/10
9,4/10
8,8/10

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

FamilySupporters onderscheidt en profileert zich als zorginstelling door ambulante, outreachende en systeemgerichte zorg te bieden vanuit teams met een grote diversiteit aan professionals.FamilySupporters biedt praktische en psychische hulp aan mensen van 0-100+ jaar die professionele hulp nodig hebben. Bij FamilySupporters werken we cliëntgestuurd en vraaggericht. Dit betekent dat we zowel inhoudelijk als organisatorisch en financieel onze activiteiten doen vanuit het perspectief van de cliënt en omgeving. Samen met alles en iedereen die kan helpen, werken we aan optimale levenskwaliteit. Die is voor iedereen anders, daarom is maatwerk de standaard. Binnen ons werkmodel Zorg voor je leven® stellen we de optimale kwaliteit van leven centraal: in alle levensfases, vanuit breed perspectief en ook bij complexe problematiek. We werken op de plekken en tijden die nodig zijn.FamilySupporters werkt vanuit een drietal basis principes: - Het principe van positieve gezondheid, met een blik op meerdere domeinen, inclusief zingeving en coaching op veranderwensen en motivatie.- Het principe van Wraparound care, een internationaal onderzochte en bewezen effectieve manier van werken. De kern van Wraparound care is dat we niet boven maar naast de cliënt staan. Elke cliënt heeft (en kiest deze waar mogelijk zelf) een vaste coach/behandelaar, die qua specialisme en persoon een goede match is.- Het principe van Blended care: naast de reguliere afspraken, hebben we ook een online, interactief cliëntenportaal dat gebruikt kan worden. Hierin kan de cliënt via chat, mail of beeldbellen communiceren met de behandelaar(s). Daarnaast kan de cliënt er verschillende eHealth cursussen volgen, zodat de cliënt ook in eigen tijd kan werken aan de opgestelde doelen. Cliënten kunnen via dit portaal ook hun dossier inzien.Het primair proces vormt de basis voor het (ISO-) kwaliteitsmanagement van FamilySupporters. Op basis van de zorgvraag, diagnostiek en analyse wordt een individuele beschrijving van de situatie en veranderwens beschreven (beschrijvende en persoonlijke diagnostiek). Samen met betrokkenen wordt een individueel behandelplan opgesteld. We werken met specifieke, effectieve en bewezen behandelmethoden, instrumenten die vastgelegd zijn in onze zorgprogramma's. De versterking van de eigen regie en kracht van de cliënt en het netwerk staan centraal. FamilySupporters werkt vanuit het gedachtegoed van de nieuwe GGZ. Dit wil zeggen dat de diagnostiek persoonlijk en beschrijvend is, deze aansluit en helpend is voor de cliënten die bij ons in zorg zijn. De context is belangrijk en bevat zowel existentiële, sociale, culturele en lichamelijke factoren, leefstijl en trauma. Deze context waarin de cliënt zich bevindt is het uitgangspunt waar we vanuit werken en niet de diagnostiek volgens de DSM 5. Aangezien het Nederlandse financieringssysteem nog wel werkt met de DSM staan hieronder de diagnoses vanuit deze DSM, die wel onderdeel zijn binnen ons primair proces:

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

  • Mensen met een (licht) verstandelijke beperking

  • Overig, namelijk:

    • Diagnostiek en behandeling van stoornisbeelden volgens de DSM 5 met een specialisatie op het gebied van traumaproblematiek • Kortdurende generalistische behandeling • Integrale, systeemgerichte en contextuele gezinsbehandeling en familiezorg: GGZ in combinatie met jeugdhulp en langdurige zorg • Behandeling van GGZ problematiek bij mensen met een licht verstandelijke beperking• Forensische zorg • Cultuur sensitieve behandeling (inclusief cultureel diverse teams en meertalige hulpverlening)• Specialistische behandeling voor mensen met psychische stoornissen en zorg voor kwetsbare ouderen• Ondersteuning, waaronder psycho-educatie voor mantelzorgers, familie en andere direct betrokkenen

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

Zowel cliënten als verwijzers kunnen zich telefonisch, per mail of via de website melden. Binnen 3 werkdagen wordt contact opgenomen met cliënt en of verwijzer. Hierbij worden de specifieke wensen en hulpvraag van de cliënt besproken en wordt informatie verstrekt over de werkwijze bij FamilySupporters. Er wordt een afspraak gemaakt voor een kennismaking of intakegesprek met een regiebehandelaar en eventueel medebehandelaar. Zij onderzoeken de hulpvraag en context, bepalen de urgentie en doen zo nodig een risicotaxatie. Na afloop van het intakegesprek zal met de cliënt worden besproken hoe het zorgtraject verder wordt vormgegeven. Dit wordt ook gecommuniceerd met de verwijzer. Alle informatie wordt vastgelegd in het EPD en het cliëntportaal (documenten, start formulieren, zakelijke afspraken, tijdsregistratie en bijbehorende dossiernotities). Uitgangspunt is dat de cliënt voldoende comfort (luisterend oor) ervaart en heldere informatie krijgt over de werkwijze en stappen in het primaire proces (verwachting management). Indien de hulpvraag niet passend is voor FamilySupporters is begeleiding bij de toeleiding naar de juiste zorg onderdeel van de werkwijze.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Na aanmelding en screening door een intaker wordt telefonisch een eerste kennismaking of intake ingepland. Hierbij wordt als het kan de verwijzer ook uitgenodigd. In geval van een huisarts is dit vaak niet mogelijk. De kennismaking vindt plaats in bijzijn van een regiebehandelaar en een medebehandelaar. Deze geven uitleg over FamilySupporters en brengen de levensgebieden en daarbij behorende vragen van de cliënt in kaart. De cliënt krijgt uitleg over waarom we werken met een ROM meting en dat deze verstuurd zal worden. Tevens worden onze algemene voorwaarden en de zorgovereenkomst uitgelegd. Na dit eerste gesprek zullen wanneer nodig meer intakegesprekken volgen om de vraag te verdiepen en te kijken wie vanuit het systeem betrokken kunnen worden. Veelal wordt dit gedaan door de medebehandelaar. Deze zal de intakefase en het hieruit ontstane beeld inbrengen in het wekelijkse MDO (in bijzijn van psychiater / klinisch psycholoog / de directeur van de vestiging en eventuele andere disciplines). Hier wordt alle informatie besproken, wordt diagnosebeeld bepaald en een advies uitgebracht. De intaker zal dit terugkoppelen aan de cliënt, die op zijn beurt kan bepalen of hij/zij zich hierin kan vinden en akkoord gaat met het voorstel. Uitgangspunt is dat altijd in gezamenlijkheid met de cliënt besluiten worden genomen over de vervolgstappen in het primaire proces. De keuze van wie de regiebehandelaar en de medebehandelaars voor de cliënt gaan worden en wie de intake gaat doen wordt bepaald door de hulpvraag van de cliënt en of er een match te verwachten is. Dat is een wezenlijk onderdeel van het aanmeldproces. Zo nodig wordt de cliënt op het ‘matchingsoverleg’ besproken. Uitgangspunt is dat zoveel mogelijk voorkomen wordt dat de cliënt bij de start al moeten gaan wisselen van behandelaars. In de intakefase zal de BIG-geregistreerde regiebehandelaar (die behoort tot de onder punt 6 vermelde beroepsgroepen) met de cliënt de zorgvraag inventariseren en de diagnose vaststellen. Indien dit door een ander behandelaar wordt uitgevoerd zal de regiebehandelaar altijd de eindverantwoordelijkheid dragen voor de definitieve zorgvraagtypering en vastgestelde diagnose.Na de intake wordt de hulpvraag van cliënt door de regiebehandelaar besproken in het MDO. Afspraken vanuit het MDO worden vervolgens met de verwijzer en/of de cliënt besproken. Waar nodig wordt de verwijzing opnieuw overlegd of anders ingezet.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

Op basis van de intake, eventueel ingevulde vragenlijsten (ROM), zorgvraagtypering en informatie van derden wordt door het behandelteam in MDO-verband (regiebehandelaar, andere betrokken behandelaren en extern betrokkenen) de behandelindicatie en het plan (doelen) besproken. De behandelaar gaat samen met de cliënt (en zo nodig met het systeem) daarna het plan maken. Dit wordt vastgelegd in het EPD. Het plan bevat concrete doelen, afspraken over de inzet van instrumenten en methoden en meet- en evaluatiemomenten. De cliënt heeft direct inzage in dit plan via het cliëntportaal en kan hierin ook over dit plan direct communiceren met diens (regie)behandelaars. In het EPD wordt het akkoord over het plan vastgelegd.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

Binnen het EPD worden alle vitale stappen en processen gemonitord. Binnen drie tot zes maanden vindt altijd een evaluatie plaats met de cliënt, medebehandelaar en regiebehandelaar. In voorkomende gevallen wordt de voortgang besproken in het multidisciplinair overleg met een psychiater of klinisch psycholoog. Op basis van deze evaluatie van de zorgvraag kan het zorgtraject en de behandelsetting aangepast worden door bijvoorbeeld het inzetten van extra disciplines, het wijzigen van de behandeldoelen of het inzetten van andere therapeutische interventies. Het afnemen van vragenlijsten om de behandeling te monitoren kan hierbij een integraal onderdeel zijn. De registratie van de voortgang is tijdig, volledig en is altijd transparant voor de cliënt in het cliëntportaal. Op die manier kan de cliënt ook diens eigen dossier en voortgang in de behandeling monitoren en regie over diens eigen doelen krijgen. De regiebehandelaar is eindverantwoordelijk voor een correcte dossiervoering.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

Binnen het EPD worden alle vitale stappen en processen gemonitord. Binnen drie tot zes maanden vindt altijd een evaluatie plaats met de cliënt, medebehandelaar en regiebehandelaar. In voorkomende gevallen wordt de voortgang besproken in het multidisciplinair overleg met een psychiater of klinisch psycholoog. Op basis van deze evaluatie kan het zorgtraject aangepast worden zoals door het inzetten van extra disciplines, het wijzigen van de behandeldoelen of het inzetten van andere therapeutische interventies. Doelmatigheid en effectiviteit worden naast het afnemen van vragenlijst ook beoordeelt aan de hand van het evaluatiegesprek en het vastleggen van scores bij de geformuleerde doelen in het behandelplan.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

De cliëntwaardering wordt gemeten tussentijds en bij afsluiting van een traject middels de herziene versie CQ-index versie 5.1 en middels evaluerende gesprekken met cliënten en andere betrokkenen. Daarnaast is de ervaring van cliënten (inclusief de match met de behandelaren) onderwerp van gesprek tijdens behandelsessies, zodat waar nodig bijgesteld kan worden. De tevredenheidsmetingen worden afgenomen tijdens of direct na het laatste gesprek (eindevaluatie). In het geval dit niet lukt zal FamilySupporters na het laatste gesprek zo nodig telefonisch of per mail contact opnemen om zodoende alsnog de tevredenheid van cliënten te peilen en vast te leggen. Hierbij leggen wij uit dat het voor ons als zorginstelling en zorgverleners belangrijk is dat wij weten hoe onze zorg gewaardeerd wordt.

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

Op basis van de intake, eventueel ingevulde vragenlijsten (ROM), zorgvraagtypering en informatie van derden wordt door het behandelteam in MDO-verband (regiebehandelaar, andere betrokken behandelaren en extern betrokkenen) de behandelindicatie en het plan (doelen) besproken. De behandelaar gaat samen met de cliënt (en zo nodig met het systeem) daarna het plan maken. Dit wordt vastgelegd in het EPD. Het plan bevat concrete doelen, afspraken over de inzet van instrumenten en methoden en meet- en evaluatiemomenten. De cliënt heeft direct inzage in dit plan via het cliëntportaal en kan hierin ook over dit plan direct communiceren met diens (regie)behandelaars. In het EPD wordt het akkoord over het plan vastgelegd.

In geval van terugval of crisis?

Binnen het EPD worden alle vitale stappen en processen gemonitord. Binnen drie tot zes maanden vindt altijd een evaluatie plaats met de cliënt, medebehandelaar en regiebehandelaar. In voorkomende gevallen wordt de voortgang besproken in het multidisciplinair overleg met een psychiater of klinisch psycholoog. Op basis van deze evaluatie van de zorgvraag kan het zorgtraject en de behandelsetting aangepast worden door bijvoorbeeld het inzetten van extra disciplines, het wijzigen van de behandeldoelen of het inzetten van andere therapeutische interventies. Het afnemen van vragenlijsten om de behandeling te monitoren kan hierbij een integraal onderdeel zijn. De registratie van de voortgang is tijdig, volledig en is altijd transparant voor de cliënt in het cliëntportaal. Op die manier kan de cliënt ook diens eigen dossier en voortgang in de behandeling monitoren en regie over diens eigen doelen krijgen. De regiebehandelaar is eindverantwoordelijk voor een correcte dossiervoering.

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
BSG VAN DER werf
gz-psycholoog
Vrouw
F geneidi
Onbekend
Onbekend
AME blonk
psychiater
Vrouw
JR dierdorp
gz-psycholoog
Vrouw
PA spuijbroek
gz-psycholoog
Vrouw
N kinik
gz-psycholoog
Vrouw
M DE jonge
gz-psycholoog
Vrouw
MC kooren
gz-psycholoog
Vrouw
MM uriakhel
klinisch psycholoog
Man
HL lamers
gz-psycholoog
Vrouw