Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Gespecialiseerde ggz
Voor deze zorgaanbieder zijn de wachttijden onbekend.

Cliëntervaringen

Scores

(Gebaseerd op 30 ervaringen)
7,3/10
9,8/10
9,6/10
9,4/10
7,0/10

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

Bij Psychologie la Croix worden psychologische diagnostiek en behandelingen aangeboden aanvolwassenen vanaf 18 jaar door een team van goed opgeleide psychologen. Psychologie la Croixbiedt (uitgebreide) diagnostiek gericht op klachten, persoonlijkheid, (neuropsychologische)vaardigheden en/of (neurobiologische) ontwikkeling en bieden behandeling voor een veelheid aanpsychische klachten, zowel binnen de generalistische basis-ggz als binnen de gespecialiseerde ggz. We bieden zorg gericht op symptoomvermindering, maar kijken verder dan klachten alleen en streven ernaar middels een uitgebreid indicatietraject zorg op maat te bieden aansluitend bij de klachten, wensen en mogelijkheden van iedere afzonderlijke cliënt. Wij willen een omgeving creëren waarin cliënten zich gezien en gehoord kunnen voelen en binnen een veilige sfeer zichzelf kunnen ontdekken en ontwikkelen. We richten ons op het vergroten van de autonomie en zelfredzaamheid van onze cliënten en streven dan ook zoveel mogelijk gezamenlijke besluitvorming na. Onze missie is het verbeteren van de kwaliteit van leven van ieder van onze cliënten en we werken daarbij samen met de cliënt, met professionals binnen en buiten de eigen instelling en eventueel met de naasten van de cliënt.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

Cliënten kunnen zich telefonisch aanmelden bij het secretariaat via het telefoonnummer 020-2330154. Zij worden dan teruggebeld door één van de therapeuten voor een telefonische intake. Op basis van dit gesprek wordt een inschatting gemaakt of er binnen Psychologie la Croix passende zorg kan worden aangeboden. Wanneer dat niet het geval is, wordt de cliënt – voor zover mogelijk met een advies voor alternatief – terugverwezen naar de huisarts of andere verwijzer. Het staat de huisarts altijd vrij om contact op te nemen met Psychologie la Croix met eventuele vragen of overleg voor zover de cliënt daar toestemming voor heeft gegeven. Wanneer een cliënt wel op zijn of haar plek lijkt bij Psychologie la Croix, wordt deze op de wachtlijst geplaatst voor een intake. Zodra de cliënt aan de beurt is, wordt deze gebeld voor het inplannen van een intakegesprek bij één van de zorgverleners. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de klachten en behoeften van de cliënt. Zodra er een intakegesprek is ingepland, neemt het secretariaat opnieuw contact op met de cliënt om hem of haar in te schrijven in het elektronisch patiëntendossier en alle gegevens te noteren en controleren. Tevens worden er door het secretariaat enkele online vragenlijsten opgestuurd aan de cliënt in het kader van de ‘Routine Outcome Monitoring’ (ROM). De cliënt wordt gevraagd deze vragenlijsten in te vullen voorafgaand aan het eerste gesprek. De cliënt is ervoor verantwoordelijk een verwijsbrief van de huisarts mee te nemen naar dit eerste gesprek. De eisen waar deze verwijsbrief aan moet voldoen, zijn te vinden op de website en de verwijzer is ervoor verantwoordelijk dat de verwijzing voldoet aan de daarvoor opgestelde veldnormen. Tot moment van intake blijft de verwijzer de eerstverantwoordelijke voor de cliënt.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Het eerste gesprek wordt het intakegesprek genoemd en neemt doorgaans 60 minuten in beslag. Er wordt binnen Psychologie la Croix zoveel mogelijk naar gestreefd dat het intakegesprek plaatsvindt bij de uiteindelijke behandelaar. In het intakegesprek maken cliënt en intaker kennis en worden de aard, ernst en complexiteit van de klachten, de hulpvraag, de achtergrond en de wensen van de cliënt in kaart gebracht. De bedoeling van dit gesprek is om over en weer een indruk te krijgen en om de cliënt een indruk te laten vormen of hij/zij zich veilig heeft kunnen voelen. Met het intakegesprek worden tevens vervolgafspraken gepland en worden met de cliënt de praktijkafspraken besproken en per formulier ondertekend. Gedurende de gehele intakefase is de intaker het eerste aanspreekpunt voor de cliënt. Indien er een andere regiebehandelaar betrokken is, draagt deze de verantwoordelijkheid voor de cliënt en kan de cliënt zich ook altijd daartoe wenden. Op basis van het intakegesprek en – indien nodig – eventuele vervolggesprekken – de ‘intakefase’ genoemd – stelt de intaker de diagnose vast. Wanneer de intaker geen BIG-registratie heeft en daarom niet kan optreden als regiebehandelaar, vindt er in de intakefase ook een gesprek plaats met de regiebehandelaar van de intakefase, die de diagnose mede beoordeelt. Hierbij vindt er altijd overleg plaats tussen de behandelaar en regiebehandelaar in de vaststelling van de diagnose en het behandelvoorstel. Ter afronding van de intakefase vindt er een multidisciplinair overleg (MDO) plaats, waarin de diagnose definitief wordt vastgesteld en waarin wordt bepaald of er binnen Psychologie la Croix een effectief en doelmatig behandelaanbod kan worden gedaan, aansluitend bij de zorgbehoefte, wensen en mogelijkheden van de cliënt. In dit MDO wordt tevens besproken wie de uiteindelijke behandelaar en regiebehandelaar zullen worden in de behandelfase. De cliënt wordt in een adviesgesprek op de hoogte gesteld van de diagnose en de betekenis daarvan, van de inhoudelijke indruk van de problematiek, van de verschillende behandelmogelijkheden en van het behandeladvies. Wanneer cliënten twijfelen over de diagnose, over het behandeladvies of over de samenwerking met de voorgestelde behandelaar, wordt hen gevraagd dit zo snel mogelijk bij de behandelaar of regiebehandelaar aan te geven. Wensen van cliënten zullen altijd serieus in overweging worden genomen om tot een oplossing te komen. Wanneer er binnen Psychologie la Croix geen passend behandelaanbod kan worden gedaan, wordt de cliënt voor zover mogelijk verwezen naar een alternatieve zorgaanbieder. Wanneer een passende doorverwijzing niet mogelijk blijkt – of wanneer de cliënt niet in aanmerking komt voor behandeling in de ggz – wordt deze terugverwezen naar de huisarts, voor zover mogelijk met een advies voor een passend vervolg. Het is ook mogelijk dat op basis van de intakefase blijkt dat er aanvullende diagnostiek nodig is voor het beter in kaart krijgen van de persoon en de problematiek van de cliënt om tot een juiste of passende behandelindicatie te komen. In die gevallen wordt de cliënt geadviseerd om voorafgaand aan de behandeling een psychologisch onderzoek te laten doen binnen Psychologie la Croix. Wanneer daartoe wordt besloten, wordt de cliënt opnieuw besproken in overleg met de regiebehandelaar en in het MDO. Er wordt vervolgens mede op basis van de resultaten van het onderzoek opnieuw overwogen of er binnen Psychologie la Croix een passend zorgaanbod kan worden gedaan.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

Na afronding van de intakefase wordt door de behandelaar samen met de cliënt een behandelplan opgesteld. In dit behandelplan zijn in ieder geval opgenomen; de hulpvraag van de cliënt, een beschrijvende diagnose met een samenvatting van de problematiek en belangrijkste omstandigheden, de vastgestelde diagnose(s), de behandeldoelen, de behandelmethode en de praktijkafspraken. In sommige gevallen worden er in het behandelplan aanvullende afspraken of voorwaarden opgenomen die tussen behandelaar en cliënt zijn gemaakt. Wanneer een andere regiebehandelaar betrokken is, zal deze meedenken in het opstellen van het behandelplan en uiteindelijk akkoord geven als verantwoordelijke. Het behandelplan wordt tevens besproken in het MDO, waarbij het team kan meedenken. Uiteindelijk gaan de cliënt, de behandelaar en – indien betrokken – de regiebehandelaar akkoord met het behandelplan, wanneer overeenstemming is bereikt over de vorm, de inhoud en het doel van de te starten behandeling. Het is doorgaans gebruikelijk dat het behandelplan door alle betrokkenen wordt ondertekend. Het behandelplan wordt bewaard in het dossier van de cliënt. De cliënt heeft te alle tijden recht op inzage en afgifte van een kopie van het behandelplan. De verwijzer wordt in de vorm van een brief van het behandelplan op de hoogte gesteld voor zover de cliënt daarvoor toestemming geeft.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

Binnen Psychologie la Croix wordt de voortgang van de behandeling gemonitord door het regelmatig en terugkerend invullen van Routine Outcome Monitoring vragenlijsten. Middels deze vragenlijsten worden de aard en ernst van de klachten van cliënten geobjectiveerd, waarbij resultaten op verschillende meetmomenten met elkaar worden vergeleken. De resultaten worden met cliënten besproken en geëvalueerd. De voortgang van de behandeling wordt daarnaast gemonitord door regelmatige evaluaties met cliënt, (regie)behandelaar en in het MDO.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

De behandeling wordt regelmatig en tijdig geëvalueerd door de behandelaar en de cliënt aan de hand van het behandelplan. Hierbij wordt gezamenlijk besproken in hoeverre de gestelde behandeldoelen zijn behaald en in hoeverre en op welke manier de behandeling daar aan heeft bijgedragen. Bij de evaluaties worden tevens de resultaten van de Routine Outcome Monitoring (ROM) betrokken als objectivering van de aard en ernst van de klachten. Wanneer er een regiebehandelaar betrokken is, niet zijnde de behandelaar, vindt er minstens eens per half jaar een evaluatiegesprek plaats met de regiebehandelaar en de cliënt en overleggen de behandelaar en regiebehandelaar tevens de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Wanneer uit de evaluaties blijkt dat er onvoldoende resultaat wordt behaald met de ingezette behandeling, wordt met de cliënt en de regiebehandelaar overlegd over eventuele aanpassing van het behandelplan, verwijzing naar een andere behandelaar of zorgverlener of beëindiging van het traject. Aanpassingen van het behandelbeleid worden tevens altijd afgestemd in het MDO.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

Binnen Psychologie la Croix wordt ernaar gestreefd dat de tevredenheid van cliënten regelmatig besproken wordt door behandelaren en cliënten. Cliënten worden dan ook van harte uitgenodigd het zo snel als mogelijk met hun behandelaar te bespreken wanneer zij ergens niet volledig tevreden over zijn. Behandelaren zullen daarbij met regelmaat vragen of de verwachtingen van de cliënt over de behandeling overeenkomen met hoe de behandeling ervaren wordt. Ter objectivering van de tevredenheid van cliënten wordt hen bij afsluiting van hun behandeling en in ieder geval jaarlijks gevraagd de Consumer Quality index (CQi-GGZ), een cliënttevredenheidsvragenlijst, in te vullen. Middels deze vragenlijst houdt Psychologie la Croix de tevredenheid van cliënten over de bejegening, besluitvorming en uitvoering van de behandeling in de gaten. Het hieruit voortkomend cliënttevredenheidscijfer is tevens terug te vinden op onze website: http://psychologie-lacroix.nl/clienttevredenheid/.

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

Na afronding van de intakefase wordt door de behandelaar samen met de cliënt een behandelplan opgesteld. In dit behandelplan zijn in ieder geval opgenomen; de hulpvraag van de cliënt, een beschrijvende diagnose met een samenvatting van de problematiek en belangrijkste omstandigheden, de vastgestelde diagnose(s), de behandeldoelen, de behandelmethode en de praktijkafspraken. In sommige gevallen worden er in het behandelplan aanvullende afspraken of voorwaarden opgenomen die tussen behandelaar en cliënt zijn gemaakt. Wanneer een andere regiebehandelaar betrokken is, zal deze meedenken in het opstellen van het behandelplan en uiteindelijk akkoord geven als verantwoordelijke. Het behandelplan wordt tevens besproken in het MDO, waarbij het team kan meedenken. Uiteindelijk gaan de cliënt, de behandelaar en – indien betrokken – de regiebehandelaar akkoord met het behandelplan, wanneer overeenstemming is bereikt over de vorm, de inhoud en het doel van de te starten behandeling. Het is doorgaans gebruikelijk dat het behandelplan door alle betrokkenen wordt ondertekend. Het behandelplan wordt bewaard in het dossier van de cliënt. De cliënt heeft te alle tijden recht op inzage en afgifte van een kopie van het behandelplan. De verwijzer wordt in de vorm van een brief van het behandelplan op de hoogte gesteld voor zover de cliënt daarvoor toestemming geeft.

In geval van terugval of crisis?

Binnen Psychologie la Croix wordt de voortgang van de behandeling gemonitord door het regelmatig en terugkerend invullen van Routine Outcome Monitoring vragenlijsten. Middels deze vragenlijsten worden de aard en ernst van de klachten van cliënten geobjectiveerd, waarbij resultaten op verschillende meetmomenten met elkaar worden vergeleken. De resultaten worden met cliënten besproken en geëvalueerd. De voortgang van de behandeling wordt daarnaast gemonitord door regelmatige evaluaties met cliënt, (regie)behandelaar en in het MDO.

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
AL jansen
gz-psycholoog
Man
S tekin
gz-psycholoog
Vrouw
M herour-heemskerk
gz-psycholoog
Vrouw
MCJC DE rooij-van boekel
gz-psycholoog
Vrouw
MME smeets
gz-psycholoog
Vrouw
KE LA croix
klinisch psycholoog
Vrouw
MMJM nieuwenhuijs
gz-psycholoog, psychotherapeut
Vrouw
MCG VAN lith
psychotherapeut, gz-psycholoog
Vrouw
TN groot-korving
psychotherapeut, gz-psycholoog
Vrouw
C DU fossé
gz-psycholoog
Vrouw