Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Gespecialiseerde ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
0 weken
0 weken

Onder Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
Angststoornissen
0 weken
0 weken

Onder Angststoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Angststoornissen
Bipolaire stemmingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Bipolaire stemmingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Bipolaire stemmingsstoornissen
Depressieve stemmingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Depressieve stemmingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Depressieve stemmingsstoornissen
Diagnose onbekend
0 weken
0 weken

Onder Diagnose onbekend vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Diagnose onbekend
Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen
Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
Neurocognitieve stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Neurocognitieve stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Neurocognitieve stoornissen
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Persoonlijkheidsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Persoonlijkheidsstoornissen
Restgroep
0 weken
0 weken

Onder Restgroep vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Restgroep
Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen
Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Trauma en stressorgerelateerde stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
Voedings- en eetstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Voedings- en eetstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Voedings- en eetstoornissen

Cliëntervaringen

De zorgaanbieder heeft deze gegevens niet aangeleverd.

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

GGZ Noord richt zich op de ambulante geestelijke gezondheidszorg voor volwassenen en adolescenten vanaf 16 jaar. Er wordt zowel in de Basis Geestelijke Gezondheidszorg (BGGZ) als de Specialistische Geestelijke Gezondheidszorg (SGGZ) behandeld. GGZ Noord is een kleinschalige, persoonsgerichte praktijk. De patiënt wordt gemotiveerd om op een verantwoordelijke en actieve manier te streven naar het behalen van behandeldoelen en zo meer regie over het eigen leven te bewerkstelligen. In behandelingen wordt er gericht op klachtenreductie en/of het vergroten van de veerkracht. Hierdoor neemt voor de patiënt de kwaliteit van leven toe.Naast individuele behandelgesprekken kan er gebruik gemaakt worden van diagnostiek, groepsbehandelingen, e-healthmodules en partnerrelatiegesprekken.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

  • Overig, namelijk:

    De behandeling van comorbiditeit

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

De aanmeldprocedure is de organisatie als volgt geregeld (zoals: wie ontvangt de telefonische aanmelding, wie doet de intake, hoe verloopt de communicatie met de patiënt/cliënt): de patiënt wordt aangemeld door de huisarts die via het digitale platform Zorgdomein een verwijsbrief naar GGZ Noord verzendt. De officemanager van GGZ Noord signaleert deze aanmelding, neemt contact op met de patiënt en stuurt die een online aanmeldformulier toe. Wanneer de patiënt deze heeft ingevuld, brengt de officemanager het Locatie Aanspreek Punt (LAP) op de hoogte dat de patiënt getriageerd kan worden. De LAP is een vaste regiebehandelaar die binnen GGZ Noord aangewezen is als verantwoordelijke voor de wachtlijst, triagering en verdeling van de patiënten onder de behandelaren. De patiënt komt vervolgens op de wachtlijst die in het beheer is van de LAP. Wanneer een behandelaar aangeeft dat diegene plek heeft voor een nieuwe patiënt, neemt de LAP contact op met de patiënt om twee intakegesprekken in te plannen bij een behandelaar. Bij de basispsychologen wordt altijd een regiebehandelaar ingepland om tenminste bij een van de twee intakegesprekken aanwezig te zijn. De LAP verzendt een afspraakbevestiging aan de patiënt, zet de afspraak in de agenda van de behandelaar en stelt de behandelaar op de hoogte van de intake.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Zoals bij punt 14 beschreven wordt een patiënt door de huisarts via Zorgdomein verwezen naar GGZ Noord. De officemanager zorgt ervoor dat de patiënt een online aanmeldformulier invult en brengt de LAP op de hoogte. Deze triageert, registreert op de wachtlijst en plant twee intakeafspraken in bij een behandelaar (psychiater/GZ-psycholoog/Verpleegkundig Specialist GGZ, Psycholoog) wanneer die ruimte heeft in zijn agenda om de behandeling te gaan doen. Bij basispsychologen wordt er bij tenminste een van de twee intakegesprekken een indicerende regiebehandelaar ingepland. Dit is bij GGZ Noord de psychiater of de GZ-psycholoog, afhankelijk van de inschatting van de problematiek van de patiënt (bijvoorbeeld bij medicatiegebruik zal de psychiater eerder als indicerend regiebehandelaar worden ingepland), maar ook afhankelijk van de beschikbaarheid van de behandelaar. Na de intakegesprekken wordt er in werkbegeleiding besproken welke diagnose er gesteld kan worden en wordt er een opzet voor een behandelplan gemaakt. Deze opzet wordt gebaseerd op de hulpvraag van de patiënt, maar ook op basis van de casusconceptualisatie (met onder meer samenhang van klachten) van de betrokken behandelaren. Dit wordt in het MDO gepresenteerd waar het door alle behandelaren wordt geëvalueerd. Vervolgens wordt dit behandelplan met de patiënt besproken en wordt het resultaat van de behandeling met de patiënt meetbaar gemaakt aan de hand van concrete behandeldoelen.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

Het behandelplan wordt als volgt opgesteld: (beschrijving van proces en betrokkenheid van patiënt/ cliënt en (mede-)behandelaren, rol multidisciplinair team): na de intakegesprekken wordt er tijdens werkbegeleiding een opzet gemaakt van een behandelplan. Dit wordt gepresenteerd en geëvalueerd tijdens het MDO en vervolgens aan de patiënt voorgelegd. Wanneer de patiënt akkoord gaat met de behandelmethode en het algemene behandeldoel, worden er concrete behandeldoelen opgesteld. Dit wordt zoveel mogelijk op de SMART-methode gedaan zodat de doelen meetbaar en afgebakend zijn.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt binnen GGZ Noord als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM): de vaste behandelaren (basispsychologen) hebben allen wekelijks een uur werkbegeleiding met een regiebehandelaar. Hierbij worden alle behandelingen van de vaste behandelaar op enig moment besproken. Uiteraard worden behandelingen die niet naar verwachting verlopen vaker besproken. Telkens gaat de aandacht uit naar het doel van de behandeling, het verloop daarvan en wat er nodig is om het doel na te blijven streven. Verder vindt er na zo’n drie maanden na de intake een evaluatiegesprek plaats met de patiënt, vaste behandelaar en regiebehandelaar. Voorafgaand aan zo’n evaluatiegesprek heeft de patiënt een ROM vragenlijst ingevuld die tijdens een evaluatiegesprek besproken wordt. Ook worden de behandeldoelen geëvalueerd. Deze evaluatie wordt uitgewerkt in het EPD en de behandeldoelen worden indien nodig aangepast. Vervolgens wordt de uitkomst van de evaluatie besproken in het MDO. Naast het standaard evaluatiegesprek na drie maanden is het mogelijk om indien nodig of gewenst meerdere evaluatiegesprekken in te plannen. Dit is vaak afhankelijk van de behandelvoortgang, behandelverloop en behandelduur.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

Binnen GGZ Noord reflecteert de coördinerend regiebehandelaar samen met de patiënt/cliënt en eventueel zijn naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling en begeleiding als volgt: zoals bij de voorgaande punten beschreven, vindt er na drie maanden van de intake een evaluatie plaats met de patiënt, vaste behandelaar en coördinerend regiebehandelaar. Afhankelijk van de behandelduur, behandelvoortgang en behandelverloop kunnen er meerdere evaluatiemomenten worden ingepland. De behandeldoelen worden geëvalueerd met inzet van de ROM. De doelen worden zo nodig bijgesteld, wat wordt uitgewerkt in het EPD.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

De tevredenheid van patiënten/cliënten wordt binnen GGZ Noord op de volgende manier gemeten: tijdens evaluatiemomenten is dit een vast onderdeel van de evaluatie. Daarnaast wordt er gebruik gemaakt van de vragenlijst Consumer Quality Index (CQi-AKWA) die standaard bij het einde van een behandeltraject digitaal aan de patiënt wordt toegestuurd. Aangezien de tevredenheid van patiënten bij GGZ Noord als zeer relevant gezien wordt, wordt de CQi ook tussentijds verzonden aan patiënten waarna de resultaten in het behandelteam worden geëvalueerd.

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

Het behandelplan wordt als volgt opgesteld: (beschrijving van proces en betrokkenheid van patiënt/ cliënt en (mede-)behandelaren, rol multidisciplinair team): na de intakegesprekken wordt er tijdens werkbegeleiding een opzet gemaakt van een behandelplan. Dit wordt gepresenteerd en geëvalueerd tijdens het MDO en vervolgens aan de patiënt voorgelegd. Wanneer de patiënt akkoord gaat met de behandelmethode en het algemene behandeldoel, worden er concrete behandeldoelen opgesteld. Dit wordt zoveel mogelijk op de SMART-methode gedaan zodat de doelen meetbaar en afgebakend zijn.

In geval van terugval of crisis?

De voortgang van de behandeling en begeleiding wordt binnen GGZ Noord als volgt gemonitord (zoals voortgangsbespreking behandelplan, evaluatie, vragenlijsten, ROM): de vaste behandelaren (basispsychologen) hebben allen wekelijks een uur werkbegeleiding met een regiebehandelaar. Hierbij worden alle behandelingen van de vaste behandelaar op enig moment besproken. Uiteraard worden behandelingen die niet naar verwachting verlopen vaker besproken. Telkens gaat de aandacht uit naar het doel van de behandeling, het verloop daarvan en wat er nodig is om het doel na te blijven streven. Verder vindt er na zo’n drie maanden na de intake een evaluatiegesprek plaats met de patiënt, vaste behandelaar en regiebehandelaar. Voorafgaand aan zo’n evaluatiegesprek heeft de patiënt een ROM vragenlijst ingevuld die tijdens een evaluatiegesprek besproken wordt. Ook worden de behandeldoelen geëvalueerd. Deze evaluatie wordt uitgewerkt in het EPD en de behandeldoelen worden indien nodig aangepast. Vervolgens wordt de uitkomst van de evaluatie besproken in het MDO. Naast het standaard evaluatiegesprek na drie maanden is het mogelijk om indien nodig of gewenst meerdere evaluatiegesprekken in te plannen. Dit is vaak afhankelijk van de behandelvoortgang, behandelverloop en behandelduur.

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
M VAN beilen
gz-psycholoog
Vrouw
P boskma
verpleegkundig specialist ggz
Vrouw
I veenstra
gz-psycholoog
Vrouw
S dijkema
psychiater
Vrouw
MJC roholl
gz-psycholoog
Vrouw
J DE jong
gz-psycholoog
Vrouw
MJ koopmans
gz-psycholoog
Man
P bos
gz-psycholoog
Man
HA bouma
gz-psycholoog
Vrouw