Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Basis ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Alle aandoeningen
0 weken
0 weken

Cliëntervaringen

Scores

(Gebaseerd op 1165 ervaringen)
9,1/10
9,8/10
9,8/10
9,6/10
9,0/10

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

Caredate is een GGZ zorginstelling gespecialiseerd in kortdurend behandelen en georganiseerd rond een webbased platform, waarbij clie¨nten rechtstreeks contact kunnen leggen met een psycholoog. Clie¨nten kunnen direct aan de slag met een psycholoog, ook ’s avonds en in het weekend. Het is de missie van Caredate om kwalitatief hoogwaardige en betaalbare zorg te leveren waarbij de clie¨nt de regie heeft en zelf keuzes maakt, onder andere waar en wanneer de gesprekken met de psycholoog plaatsvinden. Met een andere, vooral (kosten)efficie¨nte werkwijze wil Caredate er aan bijdragen dat de zorg ook op lange termijn toegankelijk en betaalbaar blijft.Voor wat betreft het zorgaanbod richt Caredate zich op de (voorheen) basisGGZ, volwassenen en jongvolwassenen. Caredate werkt met wetenschappelijk gefundeerde behandelmethodendie gebaseerd zijn op de cognitieve gedragstherapie. Gezien vanuit de clie¨nt gaat het in de regel met name (maar niet uitsluitend) om de volgende problematieken: Depressieve stoornissen, Angststoornissen, Paniekstoornissen, PTSS.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

• Omdat de clie¨nt bij Caredate beschikt over keuzevrijheid bestaat het eerste contact met de clie¨nt uit e´e´n of twee stappen. Zo kan de clie¨nt, nadat hij of zij een verwijzing van de huisarts heeft gekregen, het volgende doen:-een psycholoog uitkiezen op de website van Caredate, contactgegevens (telefoon en mailadres) doorgeven, waarna de psycholoog contact opneemt voor een korte kennismaking-eerst meer informatie opvragen bij Caredate via de servicelijn (085-065 3165), via de chatfunctie of via info@caredate.nl. Mocht de clie¨nt het traject willen vervolgen, dan kan hij of zij zich aanmelden bij een psycholoog van Caredate of regelt Caredate dit voor de clie¨nt (zie vorige stap). • Na de aanmelding door de clie¨nt neemt de psycholoog telefonisch contact op met de clie¨nt voor een eerste kennismaking, waarin onder andere wordt gesproken over de verwijzing (inhoudelijk), de klachten. Deze eerste kennismaking geeft tevens al een indicatie of de psycholoog de clie¨nt echt verder kan helpen. Mocht de aanmelding niet aan de wettelijke eisen voldoen, dan adviseert en ondersteunt Caredate de clie¨nt om aan deze criteria te voldoen om zo de formele drempel tot behandeling te verlagen. • Als de eerste telefonische kennismaking positief is verlopen, dan maken clie¨nt en psycholoog een afspraak voor het intakegesprek. Bovendien ontvangt de clie¨nt de toegangscodes voor MyCaredate, de beveiligde persoonlijke omgeving op de Caredate website. In dit gedeelte kan de clie¨nt de benodigde persoonlijke gegevens invullen en de verwijsbrief uploaden. De psycholoog kan nagaan of de gegevens compleet zijn en kan bij aanvang van de intake vragen om ontbrekende gegevens. Caredate maakt het de clie¨nt zo makkelijk mogelijk om de benodigde gegevens aan te leveren. Dit voorkomt onnodig verlies aan behandeltijd en bovendien wil Caredate dat clie¨nten, nadat zij zich hebben aangemeld, zo snel mogelijk worden geholpen. • De verwijzer blijft tot de eerste afspraak (het intakegesprek) verantwoordelijk voor de clie¨nt. De regiebehandelaar is vanaf de intake verantwoordelijk voor de clie¨nt en is het aanspreekpunt van de behandelend psycholoog. De clie¨nt heeft regelmatig contact met de coördinerend/indicerend regiebehandelaar.Mocht Caredate geen passend aanbod hebben op de zorgvraag van de clie¨nt (in de regel wordt dit tijdens de eerste kennismaking duidelijk), dan wordt hij of zij terugverwezen naar de verwijzer.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Er wordt bij Caredate gewerkt in vaste teams met coördinerend/indicerend regiebehandelaar en medebehandelaars, waarbij de coördinerend/indicerend regiebehandelaar verantwoordelijk is voor het totale behandeltraject. • Zoals bij het onderdeel ‘aanmelding en intake’ is aangegeven, maken clie¨nt en psycholoog in onderling overleg een afspraak voor het intakegesprek. De psycholoog geeft aan wat de clie¨nt ter voorbereiding kan doen om dit gesprek zo effectief mogelijk te laten verlopen.• De clie¨nt krijgt de gelegenheid om voor het intakegesprek via de beveiligde omgeving op de website een aantal vragenlijsten voor de diagnose in te vullen. Mocht de clie¨nt hiertoe niet in de gelegenheid of in staat zijn, dan wordt dit samen met de clie¨nt gedaan tijdens het intakegesprek.• Na het intakegesprek stelt de indicerend regiebehandelaar de diagnose vast op basis van:-het intakegesprek, waarin de klachten en problemen van de clie¨nt zijn gei¨nventariseerd-ROM vragenlijst-indien van toepassing specifieke en gevalideerde vragenlijsten en testen-de informatie die via de huisarts is ontvangen (verwijsbrief, mogelijk aanvullende informatie). Mocht een meer uitgebreide diagnose nodig zijn dan wordt deze bij voorkeur uitgevoerd door de indicerend regiebehandelaar die bij het intakegesprek betrokken is.• Wanneer de clie¨nt niet direct na de diagnose in behandeling worden genomen, dan is de regiebehandelaar die de diagnose heeft vastgesteld verantwoordelijk voor de zorg van de clie¨nt.• Na het intakegesprek bespreekt de regiebehandelaar de diagnose met de clie¨nt, inclusief uitleg wat de diagnose inhoudt en wat dat voor de clie¨nt betekent.• Tijdens dit gesprek neemt de regiebehandelaar het opgestelde behandelplan door, inclusief het doel en de mogelijkheden om gezamenlijk het succes van de behandeling te vergroten (‘het huiswerk’). Dit gesprek wordt in de regel afgesloten met een mondeling akkoord van de cliënt voor wat betreft diagnose en behandelplan.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

• Het behandelplan is een individueel plan dat op basis van de wettelijke eisen de behandeling omschrijft, inclusief de doelen en de lengte (periode) ervan. Het behandelplan wordt opgesteld in overleg met de clie¨nt en zoveel als mogelijk afgestemd op de wensen van de clie¨nt, dit ook in nauw overleg tussen indicerend regiebehandelaar en medebehandelaar.• Na het intakegesprek bespreekt de indicerend regiebehandelaar de diagnose, de betekenis daarvan voor de cliënt en tevens het opgestelde behandelplan met de cliënt, inclusief het doel en de mogelijkheden om van de behandeling zo succesvol mogelijk te laten verlopen. • Mochten clie¨nt en indicerend regiebehandelaar onverhoopt niet tot overeenstemming komen over de inhoud van het behandelplan, dan overlegt de indicerend regiebehandelaar in overleg met de verwijzer om te bepalen waar de clie¨nt de behandeling naar voorkeur kan ontvangen.• Het behandelplan wordt opgenomen in het persoonlijk gedeelte van de website (MyCaredate) en is dus te allen tijde beschikbaar voor de clie¨nt.• De indicerend regiebehandelaar ziet er op toe dat bij de start van de behandeling het volgende met de clie¨nt wordt besproken:-De uitkomsten van ROM en eventueel andere vragenlijsten/diagnostiek-De inhoud en het doel van de voorgestelde behandeling-Wat er van de behandeling verwacht mag worden-De te verwachten effecten en risico’s van de behandeling-De voordelen/nadelen indien de clie¨nt niet instemt met een (voorgestelde) behandeling-Welke keuzemogelijkheden de clie¨nt heeft• In de afspraken wordt opgenomen op welke manier er wordt behandeld bij een crisis en op welke manier er voor waarneming wordt gezorgd tijdens afwezigheid van de indicerend/coördinerend regiebehandelaar.• Als de clie¨nt daar toestemming voor geeft, stuurt de indicerend regiebehandelaar via Zorgmail een afschrift van het behandelplan naar de huisarts (of andere verwijzer). Bij een negatief behandeladvies wordt ook een bericht aan de huisarts (of andere verwijzer) gestuurd, met de reden van het negatief behandeladvies en, waar mogelijk, met een advies voor een beter passend aanbod voor behandeling.• Als de clie¨nt daar toestemming voor geeft, dan brengt de indicerend regiebehandelaar via Zorgmail de huisarts (of andere verwijzer) op de hoogte van het verloop en het resultaat van de behandeling.• Wanneer diverse zorgaanbieders/-verleners gelijktijdig bij de behandeling betrokken zijn is samenwerking van groot belang. Hierover worden dan, in overleg met en met instemming van de clie¨nt, afspraken opgenomen in het behandelplan.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

De voortgang van de behandeling wordt regelmatig geëvalueerd in overlegmomenten tussen coördinerend regiebehandelaar en medebehandelaar. In dit overleg wordt indien nodig ook het behandelplan besproken en mogelijke interventies. Daarnaast evalueert de behandelaar periodiek met de cliënt en eventueel andere betrokkenen de voortgang en effectiviteit van de behandeling. Daarnaast wordt de bij aanvang en het einde van de behandeling de ROM (OQ45) afgenomen (indien nodig ook tussentijds), de resultaten daarvan worden gedeeld en toegelicht aan de cliënt. Hetzelfde geldt voor andere vragenlijsten die, afhankelijk van de inhoud van de behandeling, worden gebruikt. Het uitgangspunt is dat de cliënt altijd toegang heeft tot alle relevante informatie die de behandeling betreft.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

• De coördinerend regiebehandelaar zorgt ervoor dat op vaste momenten de uitvoering van het behandelplan en de voortgang en effectiviteit van de behandeling met de cliënt wordt geëvalueerd.• Van de vaste evaluatiemomenten kan worden afgeweken als de (gezondsheids-)situatie van de cliënt dit vraagt.• De cliënt kan altijd een verzoek tot evaluatie indienen bij de behandelaar. Die overlegt hierover met de coördinerend regiebehandelaar en stemt e.e.a. verder af met de cliënt.• Voor de eindevaluatie van de uitvoering en resultaten van het behandelplan ziet de coördinerend regiebehandelaar er op toe dat de ROM wordt afgenomen.• De eindmeting wordt samen met de cliënt geëvalueerd.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

• Op basis van de eindevaluatie van de behandeling• Deze eindevaluatie is mede gebaseerd op de ROM-meting• Deze wordt aangevuld met de tevredenheidsmeting (CQI). Tevens worden cliënten gestimuleerd om een beoordeling achter te laten op Zorgkaart Nederland (initiatief van de Patiëntenfederatie Nederland).

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

• Het behandelplan is een individueel plan dat op basis van de wettelijke eisen de behandeling omschrijft, inclusief de doelen en de lengte (periode) ervan. Het behandelplan wordt opgesteld in overleg met de clie¨nt en zoveel als mogelijk afgestemd op de wensen van de clie¨nt, dit ook in nauw overleg tussen indicerend regiebehandelaar en medebehandelaar.• Na het intakegesprek bespreekt de indicerend regiebehandelaar de diagnose, de betekenis daarvan voor de cliënt en tevens het opgestelde behandelplan met de cliënt, inclusief het doel en de mogelijkheden om van de behandeling zo succesvol mogelijk te laten verlopen. • Mochten clie¨nt en indicerend regiebehandelaar onverhoopt niet tot overeenstemming komen over de inhoud van het behandelplan, dan overlegt de indicerend regiebehandelaar in overleg met de verwijzer om te bepalen waar de clie¨nt de behandeling naar voorkeur kan ontvangen.• Het behandelplan wordt opgenomen in het persoonlijk gedeelte van de website (MyCaredate) en is dus te allen tijde beschikbaar voor de clie¨nt.• De indicerend regiebehandelaar ziet er op toe dat bij de start van de behandeling het volgende met de clie¨nt wordt besproken:-De uitkomsten van ROM en eventueel andere vragenlijsten/diagnostiek-De inhoud en het doel van de voorgestelde behandeling-Wat er van de behandeling verwacht mag worden-De te verwachten effecten en risico’s van de behandeling-De voordelen/nadelen indien de clie¨nt niet instemt met een (voorgestelde) behandeling-Welke keuzemogelijkheden de clie¨nt heeft• In de afspraken wordt opgenomen op welke manier er wordt behandeld bij een crisis en op welke manier er voor waarneming wordt gezorgd tijdens afwezigheid van de indicerend/coördinerend regiebehandelaar.• Als de clie¨nt daar toestemming voor geeft, stuurt de indicerend regiebehandelaar via Zorgmail een afschrift van het behandelplan naar de huisarts (of andere verwijzer). Bij een negatief behandeladvies wordt ook een bericht aan de huisarts (of andere verwijzer) gestuurd, met de reden van het negatief behandeladvies en, waar mogelijk, met een advies voor een beter passend aanbod voor behandeling.• Als de clie¨nt daar toestemming voor geeft, dan brengt de indicerend regiebehandelaar via Zorgmail de huisarts (of andere verwijzer) op de hoogte van het verloop en het resultaat van de behandeling.• Wanneer diverse zorgaanbieders/-verleners gelijktijdig bij de behandeling betrokken zijn is samenwerking van groot belang. Hierover worden dan, in overleg met en met instemming van de clie¨nt, afspraken opgenomen in het behandelplan.

In geval van terugval of crisis?

De voortgang van de behandeling wordt regelmatig geëvalueerd in overlegmomenten tussen coördinerend regiebehandelaar en medebehandelaar. In dit overleg wordt indien nodig ook het behandelplan besproken en mogelijke interventies. Daarnaast evalueert de behandelaar periodiek met de cliënt en eventueel andere betrokkenen de voortgang en effectiviteit van de behandeling. Daarnaast wordt de bij aanvang en het einde van de behandeling de ROM (OQ45) afgenomen (indien nodig ook tussentijds), de resultaten daarvan worden gedeeld en toegelicht aan de cliënt. Hetzelfde geldt voor andere vragenlijsten die, afhankelijk van de inhoud van de behandeling, worden gebruikt. Het uitgangspunt is dat de cliënt altijd toegang heeft tot alle relevante informatie die de behandeling betreft.

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
SG koene
gz-psycholoog
Vrouw
KRH de vliegher
gz-psycholoog
Vrouw
MJMD VAN vugt
gz-psycholoog
Vrouw
SAMS mulders
gz-psycholoog
Vrouw
A valkenburgh
gz-psycholoog
Vrouw
KPH boersma-den doop
gz-psycholoog
Vrouw
HJ VAN DER worp
gz-psycholoog, psychotherapeut
Man
AM hoogeveen
gz-psycholoog
Vrouw
S kaya
gz-psycholoog
Vrouw
JH VAN DER willik
Onbekend
Onbekend