Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Basis ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Alle aandoeningen
2 weken
2 weken
Gespecialiseerde ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen
7 weken
8 weken

Onder Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen

Cliëntervaringen

Scores

(Gebaseerd op 85 ervaringen)
8,9/10
9,8/10
9,6/10
9,4/10
9,0/10

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

NK heeft het volgende zorgaanbod: verslavingszorg, forensische zorg, jeugdzorg, verslavingsreclassering, preventie en algemene psychiatrie, zowel klinisch als ambulant. De reikwijdte van dit Kwaliteitsstatuut beperkt zich tot de verslavingszorg die geboden wordt onder de ZVW. NK biedt een specifiek zorgaanbod gericht op de Basis GGZ. In de Basis GGZ wordt nauw samengewerkt met huisarts praktijken. De kortdurende behandeling is gebaseerd op motiverende gespreksvoering, cognitieve gedragstherapie en CRA (Community Reinforcement Approach). In de Gespecialiseerde GGZ biedt NK een intensief ambulant aanbod, gecombineerd met klinische voorzieningen tbv detox, ernstige chronische verslavingspsychiatrie en Dubbel diagnostiek. Hierin wordt gewerkt vanuit CRA principes en herstelondersteunende zorg, waarbij het netwerk van de cliënt wordt betrokken. Ook is er samenwerking met andere GGZ-instellingen binnen diverse FACT-teams en wordt er medicatie verstrekt vanuit methadonposten en medische heroïne-units (MHU's).

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

    verslaving en ASS
    verslaving en persoonlijkheidsstoornissen

  • Mensen met een (licht) verstandelijke beperking

  • Overig, namelijk:

    verslaving en traumaverslaving en pijnmedicatie

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

De aanmeldprocedure start met het aanvragen van een verwijsbrief door de cliënt bij de huisarts. De huisarts stuurt of mailt de verwijsbrief naar NK. Is de huisarts aangesloten bij Zorgdomein dan kan een digitale verwijzing plaatsvinden. Nadat de verwijsbrief ontvangen is wordt deze beoordeeld op inhoudt door de screeners. Eventueel neemt de screener contact op met de huisarts voor aanvullende inhoudelijke informatie of bij afwijzing. Zorgadministratie Inschrijvingen controleert of de persoonsgegevens compleet zijn en of de cliënt verzekerd is. Eventueel nemen zij ook contact op met huisarts voor aanvullende informatie. Als er geen beletselen zijn voor behandeling dan neemt een medewerker van inschrijvingen contact op met de cliënt om een intake afspraak te plannen. Bij de telefonische screening door A&I worden direct onderdelen van de MATE bevraagd, zodat er gericht verwezen kan naar een passend zorgonderdeel van NK. Vervolgens wordt in afstemming met de cliënt een afspraak gemaakt met een passende afdeling om de intake procedure af te ronden en de behandeling op te starten. Tot slot wordt aan de cliënt gevraagd een toestemmingsformulier te ondertekenen.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Globaal valt de intake procedure uiteen in de volgende delen:1) Via Zorgadministratie Inschrijvingen wordt telefonisch diverse informatie uitgevraagd en wordt, in afstemming met de cliënt, een intake datum gekozen. Waar nodig vragen zij overige gegevens op die van belang zijn t.b.v. de inschrijving en zorgvraag.2) Voorafgaand aan de intake wordt cliënt een digitale vragenlijst toegestuurd (MATE Q). 3) De intake wordt uitgevoerd door een intaker (daarbij ondersteund door een regiebehandelaar). De cliënt ontvangt hiervoor een schriftelijke bevestiging. De intake vindt plaats in de regio waar de cliënt woonachtig is. Bij de intake worden de ingevulde MATE Q gegevens nagelopen met de cliënt en worden overige zaken die van belang zijn voor indicatie besproken. De regiebehandelaar neemt ook deel aan de intake, en bespreekt de voorlopige conclusie van de intake in aanwezigheid met cliënt en mogelijk naastbetrokkenen. De intaker die op dat moment deelneemt aan de intakeprocedure is in deze fase het aanspreekpunt voor de cliënt.4) Op basis van deze informatie wordt aan het einde van de intakeprocedure een inschatting gemaakt door een regiebehandelaar. Dit vormt input voor de triage en zorgpad toewijzing. 5) In deze fase wordt ook de HONOS vragenlijst ten behoeve van de zorgvraagtypering gescoord. De VB (intaker) vult de HoNOS+ vragenlijst in aan het einde van de intake. De VB zet daarna de ingevulde HoNOS+ vragenlijst klaar voor de RB. De RB bepaalt het zorgvraagtype tijdens het afronden van het behandelplan en zendt deze in. 6) De regiebehandelaar bespreekt de bevindingen aansluitend in een MDO (indicatie overleg). Zowel de kennis van de intakegesprekken, de wensen van de cliënt, als ook de uitkomst van de vragenlijsten zijn daarbij input. Hierin wordt de concept werkdiagnose en het concept behandelplan besproken. In het MDO wordt de diagnose vervolgens (eventueel gewijzigd) vastgesteld, evenals de behandelindicatie. In het MDO wordt tevens de definitieve regiebehandelaar vastgelegd en de behandelaar. Afhankelijk van de behandelindicatie kan dit een andere zijn dan de regiebehandelaar die de triage heeft gedaan. Dit zal indien mogelijk in overleg met de cliënt besloten worden.7) Als de cliënt en de regiebehandelaar / intaker tot een concept behandelovereenkomst komen, dan wordt een afspraak gepland voor een adviesgesprek en eerste behandelgesprek. Hier wordt het definitieve behandelplan met diagnose besproken en ondertekend, vervolgens wordt de huisarts geïnformeerd.8)De brief aan de huisarts met de indicatiestelling wordt opgesteld door de regiebehandelaar met daarin beknopte informatie over het behandeltraject. Indien NK geen passend aanbod heeft dat aansluit bij de zorgvraag van de cliënt, wordt de cliënt terug verwezen naar de huisarts. De huisarts ontvangt (na toestemming van de cliënt) een brief met een terugkoppeling van de intake en diagnostiek en een advies voor een beter passend behandelaanbod (bijvoorbeeld een ander echelon of een behandelaar met een andere specifieke deskundigheid).

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

Op basis van de informatie uit de intake en het MDO wordt bij aanvang van de behandeling door de uitvoerend behandelaar in afstemming met de regiebehandelaar een conceptbehandelplan opgesteld. Dit behandelplan wordt vervolgens in een van de eerste gesprekken besproken met de cliënt, waarna ofwel ondertekening door de cliënt plaatsvindt, ofwel het plan op onderdelen nog gewijzigd wordt op aangeven van de cliënt. Voor het opstellen van behandeldoelen maken we gebruik van de TevredenheidsLevenlijst (TvL). Daarin kan de cliënt zelf aangeven aan welke behandeldoelen en leefgebieden hij wil gaan werken. De rol van het multidisciplinair team en medebehandelaars is bij het behandelplan met name het vooraf, in het MDO aansluitend op de intake, aangeven van mogelijke behandelpunten. De regiebehandelaar beheert, daarbij ondersteunt door de behandelaar, het proces rondom behandelplan en evaluaties, en draagt er zorg voor dat tijdige bespreking in het MDO plaatsvindt, dan wel dat aanpassing van het behandelbeleid in het multidisciplinair team tijdig en goed in het behandelplan wordt aangepast en afgestemd met de cliënt. Het behandelplan wordt door zowel de cliënt als door de regiebehandelaar ondertekend. De cliënt ontvangt een kopie van zijn behandelplan en kan deze te allen tijde in het online cliëntenportaal inzien. De huisarts ontvangt in ieder geval een huisartsbrief waarin een terugkoppeling van de intake en een afschrift van het voorgestelde behandelplan.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

De voortgang van de behandeling wordt met de cliënt zelf gemonitord middels het regelmatig (afhankelijk van de behandelsetting: variërend van minimaal 3 maandelijks tot maximaal 6 maandelijks) afnemen van de ROM, het vaststellen van de behandeldoelen via de TvL en middels een periodiek evaluatiegesprek met de cliënt. De ROM vragenlijsten worden digitaal aan cliënt aangeboden via het cliëntenportaal. De resultaten worden met de cliënt besproken in periodieke evaluatiegesprekken, in aanwezigheid van de regiebehandelaar. Indien er wijzigingen plaatsvinden in het behandelplan zal dit met cliënt mondeling dan wel schriftelijk worden doorgesproken. De cliënt wordt minimaal bij start behandeling (besproken), tussentijds, en aan het eind van de behandeling geëvalueerd. In deze revaluatie wordt bezien of er in het behandelplan bijstellingen plaats moeten vinden. Deze evaluatie vindt bij voorkeur plaats in aanwezigheid van de regiebehandelaar. Na het aflopen van het behandelplan vindt cliëntbespreking in het multidisciplinair overleg plaats, zowel om te evalueren of de doelen uit het behandelplan zijn behaald, alsook om eventueel het nieuwe behandelplan te bespreken. Input voor de cliëntbespreking zijn de uitslagen van de ROM, de conclusies uit het evaluatiegesprek met de cliënt, en de input van bij de behandeling betrokken medebehandelaren.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

Met de cliënt vinden regelmatig tussenevaluaties plaats met betrekking tot de voortgang van de behandeling. Expliciet aan de orde in de evaluatie met de cliënt komt wat de cliënt zelf vindt van de voortgang en hoe de cliënt verder wil. Binnen NK werken we met de TevredenheidsLijst waarin de cliënt zelf behandeldoelen en leefgebieden vaststelt waaraan hij/zij wil werken. Binnen de CRA methodiek vormt dat, tezamen met de afstemming met de cliënt, de kern van 'shared decision making'. Ter voorbereiding vult de cliënt zelf ROM vragenlijsten in, ofwel via onze digitale tool (Minddistrict) of samen met de behandelaar in de behandelkamer. De ROM resultaten dienen als input voor het MDO en de evaluatie met de cliënt. De frequentie van de evaluatiegesprekken is afhankelijk van de behandelintensiteit en mogelijke wijzigingen in het behandelplan. Streven is om minimaal driemaandelijks een evaluatiegesprek te voeren. In de praktijk wordt vaak in de context van het behandelgesprek ook regelmatig de voortgang van de behandeling besproken.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

De tevredenheid wordt gemeten met de CQ-index. De CQ-index is opgenomen in de digitale applicatie van NK (Minddistrict). De frequentie waarmee de CQ-index wordt afgenomen is beperkt, gezien de doelstelling van het instrument. De CQ-index wordt in ieder geval afgenomen rond het einde van een behandeltraject / afronding behandeling. De cliënt ontvangt hiertoe via de e-mail een link waarop hij / zij de vragenlijst kan invullen. Tevens wordt cliënt gewezen op de mogelijkheid om een beoordeling te geven via ZorgKaartNederland.

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

Op basis van de informatie uit de intake en het MDO wordt bij aanvang van de behandeling door de uitvoerend behandelaar in afstemming met de regiebehandelaar een conceptbehandelplan opgesteld. Dit behandelplan wordt vervolgens in een van de eerste gesprekken besproken met de cliënt, waarna ofwel ondertekening door de cliënt plaatsvindt, ofwel het plan op onderdelen nog gewijzigd wordt op aangeven van de cliënt. Voor het opstellen van behandeldoelen maken we gebruik van de TevredenheidsLevenlijst (TvL). Daarin kan de cliënt zelf aangeven aan welke behandeldoelen en leefgebieden hij wil gaan werken. De rol van het multidisciplinair team en medebehandelaars is bij het behandelplan met name het vooraf, in het MDO aansluitend op de intake, aangeven van mogelijke behandelpunten. De regiebehandelaar beheert, daarbij ondersteunt door de behandelaar, het proces rondom behandelplan en evaluaties, en draagt er zorg voor dat tijdige bespreking in het MDO plaatsvindt, dan wel dat aanpassing van het behandelbeleid in het multidisciplinair team tijdig en goed in het behandelplan wordt aangepast en afgestemd met de cliënt. Het behandelplan wordt door zowel de cliënt als door de regiebehandelaar ondertekend. De cliënt ontvangt een kopie van zijn behandelplan en kan deze te allen tijde in het online cliëntenportaal inzien. De huisarts ontvangt in ieder geval een huisartsbrief waarin een terugkoppeling van de intake en een afschrift van het voorgestelde behandelplan.

In geval van terugval of crisis?

De voortgang van de behandeling wordt met de cliënt zelf gemonitord middels het regelmatig (afhankelijk van de behandelsetting: variërend van minimaal 3 maandelijks tot maximaal 6 maandelijks) afnemen van de ROM, het vaststellen van de behandeldoelen via de TvL en middels een periodiek evaluatiegesprek met de cliënt. De ROM vragenlijsten worden digitaal aan cliënt aangeboden via het cliëntenportaal. De resultaten worden met de cliënt besproken in periodieke evaluatiegesprekken, in aanwezigheid van de regiebehandelaar. Indien er wijzigingen plaatsvinden in het behandelplan zal dit met cliënt mondeling dan wel schriftelijk worden doorgesproken. De cliënt wordt minimaal bij start behandeling (besproken), tussentijds, en aan het eind van de behandeling geëvalueerd. In deze revaluatie wordt bezien of er in het behandelplan bijstellingen plaats moeten vinden. Deze evaluatie vindt bij voorkeur plaats in aanwezigheid van de regiebehandelaar. Na het aflopen van het behandelplan vindt cliëntbespreking in het multidisciplinair overleg plaats, zowel om te evalueren of de doelen uit het behandelplan zijn behaald, alsook om eventueel het nieuwe behandelplan te bespreken. Input voor de cliëntbespreking zijn de uitslagen van de ROM, de conclusies uit het evaluatiegesprek met de cliënt, en de input van bij de behandeling betrokken medebehandelaren.

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
K klaassen
gz-psycholoog
Vrouw
DJA VAN stokkom
Onbekend
Onbekend
A bergmans
gz-psycholoog
Vrouw
KS marhe
gz-psycholoog
Man
S nabuurs-verhaaren
gz-psycholoog
Vrouw
VJA buwalda
psychiater
Man
INCP smans
verpleegkundig specialist ggz
Vrouw