Wachttijden

Let op: Er zijn twee verschillende soorten wachttijden. De Aanmeldwachttijd is het aantal weken tussen het maken van de eerste afspraak en de datum van deze afspraak (de intake). De Behandelwachttijd is het aantal weken tussen de datum van de intake en de start van de behandeling.

Gespecialiseerde ggz
Aanmeldwachttijd
Behandelwachttijd
Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
0 weken
0 weken

Onder Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Andere problemen die een reden voor zorg kunnen zijn
Angststoornissen
0 weken
0 weken

Onder Angststoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Angststoornissen
Bipolaire stemmingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Bipolaire stemmingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Bipolaire stemmingsstoornissen
Depressieve stemmingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Depressieve stemmingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Depressieve stemmingsstoornissen
Diagnose onbekend
23 weken
0 weken

Onder Diagnose onbekend vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Diagnose onbekend
Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen
24 weken
0 weken

Onder Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Middelgerelateerde en verslavingsstoornissen
Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Neurobiologische ontwikkelingsstoornissen
Neurocognitieve stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Neurocognitieve stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Neurocognitieve stoornissen
Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Obsessieve-compulsieve en verwante stoornissen
Persoonlijkheidsstoornissen
0 weken
0 weken

Onder Persoonlijkheidsstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Persoonlijkheidsstoornissen
Restgroep
0 weken
0 weken

Onder Restgroep vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Restgroep
Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Schizofreniespectrum- en andere psychotische stoornissen
Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Somatische symptoomstoornis en verwante stoornissen
Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
0 weken
0 weken

Onder Trauma en stressorgerelateerde stoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Trauma en stressorgerelateerde stoornissen
Voedings- en eetstoornissen
13 weken
0 weken

Onder Voedings- en eetstoornissen vallen onder andere de onderstaande aandoeningen. Neem altijd contact op met de aanbieder om te controleren of de aandoening ook daadwerkelijk behandeld wordt.

  • Voedings- en eetstoornissen

Cliëntervaringen

De zorgaanbieder heeft deze gegevens niet aangeleverd.

De gang van zaken in de instelling (Kwaliteitsstatuut)

Alle zorgaanbieders in de ggz hebben een ‘kwaliteitsstatuut’. In het kwaliteitsstatuut beschrijft een aanbieder onder meer met welke klachten je terecht kunt en hoe het zorgtraject is geregeld. Je kunt het hele kwaliteitsstatuut vinden op de website van de aanbieder, of er naar vragen als je er bent. Hieronder kun je lezen hoe een aantal zaken bij de aanbieder is geregeld.

Zorgaanbod

Wat is de algemene werkwijze in de praktijk?

De Stichting GGZ Momentum biedt specialistische geestelijke gezondheidszorg aan volwassen mensen die problemen hebben met het gebruik van genotsmiddelen en mensen waarvan het leven door hun gewicht en eetgewoonten wordt beheerst. Niet alleen voor deze problemen willen we zorg bieden maar ook voor alle bijkomende problemen zoals persoonlijkheidsproblemen, stemmingsproblemen, traumata en angstproblemen. Dergelijk bijkomende problemen worden doorgaans co-morbiditeit genoemd. Hierbij wordt gewerkt vanuit een holistische visie op behandeling van deze hulpvraag en zo optimaal mogelijk gebruik gemaakt van het (zorg)netwerk. GGZ Momentum wil zorg bieden aan haar zorgvragers vanuit een existentieel mensbeeld. Kort gezegd wil een existentieel mensbeeld zeggen dat wij kijken naar mensen vanuit de opvatting dat mensen ernaar streven om een individu te kunnen zijn, om te kunnen bestaan als individu. Daarbij komt ook de opvatting dat het bestaan van een mens niet te reduceren is tot iets anders dan zijn eigen ervaringen. Als je dat accepteert als mensbeeld dan kun je de emoties, het gedrag en gedachten van een persoon alleen begrijpen vanuit de wens om een individu te kunnen zijn en vanuit zijn of haar persoonlijke ervaringen. Subjectiviteit, het persoonlijke en de persoonlijke ervaringen van onze cliënten staan dan ook centraal in onze behandelvisie.Wij leveren ambulante zorg aan (jong)volwassenen binnen kantooruren. Omdat we met een ervaren en hoogopgeleid multidisciplair team werken, kunnen we complexe problematiek op een professionele, effectieve en toch persoonlijke manier benaderen.

Met welke klachten kun je terecht?

Onbekend

Kun je terecht voor hoogspecialistische behandelingen (3e lijns ggz)?

Nee, dit soort behandelingen bieden wij niet.

Welke andere speciale behandelingen zijn er?

  • Dubbele diagnose (aanbod specifiek gericht op behandeling van bijvoorbeeld verslaving icm een psychische stoornis of een eetstoornis icm PTSS), namelijk:

    verslaving en persoonlijkheidsproblematiek

Aanmelding en intake

Hoe verloopt de aanmelding?

Aanmeldingsprocedure en intake: Zelf Clie¨nten kunnen zich via een contactformulier op de website, of telefonisch aanmelden. Bij een aanmelding via het contactformulier wordt de client er op gewezen dat deze altijd een verwijsbrief van de huisarts of medisch specialist nodig heeft.Verwijzer Daarnaast kunnen verwijzers clie¨nten aanmelden. In dat geval wordt altijd aan de verwijzer gevraagd de clie¨nt zelf te laten bellen voor een afspraak. Of verwijzer kan een verwijsformulier (niet te verwarren met een verwijsbrief) invullen waarna de clie¨ntenadministratie (PA) contact opneemt met clie¨nt. Aanmeldformulier In geval van een aangemelde clie¨nt wordt binnen maximaal 5 werkdagen teruggebeld voor (het inplannen van) een telefonisch aanmeldgesprek. Procedure: • Telefonische aanmeldingen komen binnen op het secretariaat van een locatie. • Het secretariaat verbindt de hulpzoekende clie¨nt direct door naar de clie¨ntenadministratie (PA), een administratieve afdeling belast met clie¨ntenlogistiek en dossieradministratie. • Wanneer de PA niet beschikbaar is, neemt het secretariaat de NAW-gegevens op en wordt er binnen maximaal 5 werkdagen teruggebeld door een medewerker van de PA. Aanmeldgesprek: • De PA inventariseert globaal de aanmeldklacht, vraagt o.a. naar medicatiegebruik, wie verwezen heeft en controleert een aantal persoonsgegevens, zoals de NAW gegevens en de verzekeringspolis.• De PA vraagt aan de aangemelde cliënt of deze eerder bij GGZ Momentum in behandeling is geweest. Indien hier bevestigend op wordt geantwoord zal de PA toestemming vragen of de intaker de tijdens de eerdere behandeling opgetekende dossiers mag inzien. Van deze toestemming (of geen toestemming) wordt aantekening gemaakt in het dossier van de cliënt.• Indien er geen overduidelijke aanwijzingen zijn dat de hulpvraag en de clie¨nt niet aansluiten bij ons zorgaanbod, gaat de PA over tot het inplannen van een afspraak voor intakeprocedure.• Hierbij wordt rekening gehouden met de ernst van de klacht, in relatie tot de wachttijd. • Ook wordt gekeken wat de voorkeurslocatie van de clie¨nt is waar de intake plaats zal vinden. • Verder wordt de clie¨nt gei¨nformeerd over de procedure van de intake en welke documenten de clie¨nt bij zich dient te hebben tijdens de intake. • Er volgt een afspraakbevestiging per e-mail met een link naar informatie op de website inclusief wat de clie¨nt dient te regelen voorafgaande aan de intake (verwijsbrief, evt. medicatie overzicht, zorggeschiedenis, etc.) • Van dit aanmeldgesprek wordt een (gestandaardiseerd) verslag gemaakt en dit wordt ten tijde van de intake overgedragen en beschikbaar gesteld aan de intaker. • Dit verslag maakt deel uit van het dossier van de clie¨nt.

Hoe verlopen intake en diagnose?

Tijdens een intake heeft de patie¨nt/clie¨nt en diens naastbetrokkene te maken met een indicerend regiebehandelaar en coo¨rdinerend regiebehandelaar. Deze functies kunnen verenigd zijn in e´e´n persoon. De intaker zal met de clie¨nt in gesprek gaan en de zorgvraag/-vragen samen met de clie¨nt in kaart brengen. Tevens geeft de intaker de clie¨nt informatie over rechten en plichten en de intakeprocedure. Bij de intake legt GGZ Momentum vast wie verantwoordelijk is voor de clie¨nt en wie als aanspreekpunt fungeert in de periode tussen de intake en aanvang van de behandeling. Tijdens de intake wordt de clie¨nt gei¨nformeerd over deze afspraken net zoals over hoe te handelen wanneer in deze periode de toestand van lie¨nt verergert. De indicerend regiebehandelaar zal zich onder andere richten op het doen van diagnostisch onderzoek en is tevens procesverantwoordelijk.Gedurende de intakefase is de regiebehandelaar verantwoordelijk voor:• De inzet van betrokken zorgverleners en betrekt deze alleen op basis van bevoegdheid en bekwaamheid voor het zelfstandig uitvoeren van een deel van de behandeling;• Dossiervorming zodanig dat deze voldoet aan de gestelde minimale eisen;• Het zich laten informeren door andere bij de behandeling betrokken zorgverleners, dit met toestemming van client. Dit zo tijdig en voldoende als noodzakelijk is voor een verantwoorde behandeling van de clie¨nt en passend bij de doelstelling van de intakefase.• Goede communicatie met en informatieverstrekking aan de clie¨nt en eventueel diens naasten (als de clie¨nt hiertoe toestemming heeft gegeven) over het beloop en de uitkomsten van de intakefase. Voorafgaande aan de intake: • Clie¨nt wordt 2 dagen voorafgaande aan de intake nog gebeld door dezelfde medewerker van PA om eventuele angst of onzekerheid rond intake en hulp te bespreken en te attenderen op verwijsbrief en eventuele vragen te beantwoorden. Intake: • Bij de intake wordt de clie¨nt ontvangen door secretariaat en omdat het om een intake gaat, direct overgedragen aan, indien mogelijk dezelfde persoon, die de aanmelding in behandeling heeft genomen en anders een andere beschikbare medewerker van PA. • De clie¨nt wordt gevraagd om een aantal formulieren in te vullen, toestemmingsverklaringen te ondertekenen en ROM-lijsten in te vullen. • Daarnaast wordt de identiteit van de clie¨nt vastgesteld d.m.v. het overleggen van een officieel legitimatiebewijs (paspoort, identiteitskaart, rijbewijs). • Clie¨nt wordt na ongeveer 30 minuten overgedragen aan intaker. • De intaker is meestal een psycholoog. • Een gemiddelde intake duurt 60 tot 90 minuten. Daarin wordt een uitgebreide inventarisatie gemaakt van klachten, voorgeschiedenis, biografische gegevens, specifieke contextgegevens. • Daarna vindt er een MDO plaats tussen de intaker en regiebehandelaar (15 minuten) waarin globaal overgedragen wordt wat de intaker heeft vastgesteld. • Vervolgens vindt er direct contact plaats tussen de regiebehandelaar met de clie¨nt. • Daarna volgt er nog een MDO tussen de intaker en regiebehandelaar om de vermoede diagnose te stellen en eventueel behandeladvies te bepalen. • Daarna vindt er een terugkoppelingsgesprek plaats tussen clie¨nt, de intaker en de regiebehandelaar. Diagnose en behandelplan: • In dit terugkoppelingsgesprek wordt de diagnose en het behandeladvies besproken. • Indien de clie¨nt akkoord is, wordt in de komende periode in samenwerking met zijn intaker een gedetailleerd behandelplan met hem of haar uitgewerkt. Afronding: • De clie¨nt zal direct na het intakegesprek worden overgedragen aan de PA. • PA medewerker zal zorg dragen voor het aanleveren van algemene informatie over de instelling en onze werkwijzen. • Daarna wordt er door het secretariaat, indien van toepassing, een vervolgafspraak ingepland. • De verwijzer wordt schriftelijk op de hoogte gebracht van de bevindingen en het voorgenomen behandelbeleid. • Indien clie¨nt niet in zorg komt wordt hij of zij terugverwezen naar de huisarts met al dan niet een advies voor een vervolgtraject.

Behandelproces

Hoe wordt het behandelplan opgesteld?

Het behandelplan wordt als volgt opgesteld: Tijdens de intake wordt op basis van de aard van de problematiek en de inbreng van de clie¨nt een eerste aanzet gegeven voor het concept behandelplan. Binnen GGZ Momentum vinden we het van belang dat een behandelplan tot stand komt door inbreng van twee partijen namelijk de clie¨nt en de behandelaar. Het behandelplan bevat in ieder geval: • De DSM diagnose(s), een beschrijvende diagnose die helder en begrijpelijk is voor de clie¨nt, • Een gedetailleerde beschrijving van klachten, • Het doel wat per klacht wordt nagestreefd, • De methoden die worden ingezet om het betreffende doel te halen, • En welke behandelaren daarvoor, of daarbij, betrokken zijn. • Verder vermeldt het behandelplan wie de indicerend- en coördinerend regiebehandelaar is en een evaluatiedatum. Dit behandelplan wordt besproken in een multidisciplinair overleg, een behandelteam met medewerkers vanuit verschillende deskundigheden. Tijdens deze bespreking worden de volgende zaken doorgenomen:• Het behandelaanbod wordt afgestemd op de zorgvraag;• De coo¨rdinerend regiebehandelaar wordt vastgesteld (de clie¨nt kan tijdens de intake voorkeur aangeven voor man of vrouw of een voor hem/haar bekende hulpverlener uiteraard binnen de mogelijkheden van de zorgaanbieder);• De eerste behandelevaluatiedatum wordt vastgesteld;• Het behandelplan wordt vastgesteld.In een behandeladviesgesprek licht de intake functionaris het behandelplan toe, geeft uitleg over het behandelplan en de wachttijd voor behandeling. Tijdens dit gesprek wordt na akkoord van de clie¨nt het behandelplan vastgesteld. De behandeling kan beginnen zodra er plaats is. De huisarts/verwijzer wordt vervolgens gei¨nformeerd over de intake, bevindingen en het overeengekomen behandelplan. Dit gebeurt op grond van (veronderstelde) toestemming van de betrokken clie¨nt of diens wettelijke vertegenwoordiger.

Hoe wordt de voortgang van de behandeling gevolgd?

De voortgangsevaluatie is altijd een onderdeel van ieder behandelcontact. De behandelaar vraagt na hoe het de- clie¨nt sinds het laatste behandelcontact is vergaan en wat hij/zij aan dit contact heeft gehad.Binnen GGZ Momentum worden vragenlijsten afgenomen ROM (Routine Outcome Monitoring). Aan de hand van, door de clie¨nt of diens behandelaar ingevulde, gestandaardiseerde vragenlijsten wordt op vaste momenten tijdens de behandeling “gemeten” hoe het er met de clie¨nt voor staat. De uitkomsten van de ROM worden met de clie¨nt besproken en worden gebruikt tijdens de behandelevaluaties. Regelmatig evalueert de regiebehandelaar samen met de clie¨nt en eventueel zijn/haar naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Tijdens deze individuele evaluatie met de clie¨nt wordt gekeken in hoeverre de doelstelling, die in het behandelplan zijn vastgelegd, behaald zijn. Indien nodig kan het behandelplan na afloop van een behandelevaluatie worden bijgesteld. Als dit gebeurt, dient de clie¨nt hernieuwd in te stemmen met het behandelplan. Binnen GGZ Momentum, vinden tevens multidisciplinaire behandelevaluaties plaats. Periodiek wordt op vooraf vastgestelde momenten (ten minste e´e´n maal per lopende behandeling of e´e´n maal per jaar) de behandeling in een multidisciplinair team gee¨valueerd. Op basis hiervan kunnen behandeldoelen en behandeling worden bijgesteld of besloten worden tot bee¨indiging van de behandeling, omdat de behandeldoelen zijn behaald.De tevredenheid van clie¨nten over de behandeling wordt gemeten met de zogenaamde “CQi” vragenlijst gedurende en/of na afloop van de behandeling. De resultaten van de CQi worden gebruikt om de zorgverlening te verbeteren.

Hoe wordt de behandeling geëvalueerd?

De evaluatie met de clie¨nt en eventueel zijn/haar naasten voert de indicerend regiebehandelaar altijd gelijktijdig (clie¨nt en naasten zijn in de bespreking aanwezig) of als dit niet haalbaar is vanwege de belastbaarheid van clie¨nt of de complexiteit van de diagnostiek zo kort mogelijk na de multidisciplinaire behandelevaluatie zoals eerder beschreven.

Hoe wordt de tevredenheid van cliënten gemeten?

Binnen GGZ Momentum wordt clie¨nttevredenheid in de zorg minimaal jaarlijks gemeten met de CQ-index (Consumer Quality). Dit meten is gei¨ntegreerd in de ROM-systematiek. Naast meten van tevredenheid zal in ieder geval de regiebehandelaar in de evaluaties de clie¨nt vragen naar diens tevredenheid en vragen om feedback.

Na de behandeling

Hoe worden de resultaten en vervolg besproken?

Het behandelplan wordt als volgt opgesteld: Tijdens de intake wordt op basis van de aard van de problematiek en de inbreng van de clie¨nt een eerste aanzet gegeven voor het concept behandelplan. Binnen GGZ Momentum vinden we het van belang dat een behandelplan tot stand komt door inbreng van twee partijen namelijk de clie¨nt en de behandelaar. Het behandelplan bevat in ieder geval: • De DSM diagnose(s), een beschrijvende diagnose die helder en begrijpelijk is voor de clie¨nt, • Een gedetailleerde beschrijving van klachten, • Het doel wat per klacht wordt nagestreefd, • De methoden die worden ingezet om het betreffende doel te halen, • En welke behandelaren daarvoor, of daarbij, betrokken zijn. • Verder vermeldt het behandelplan wie de indicerend- en coördinerend regiebehandelaar is en een evaluatiedatum. Dit behandelplan wordt besproken in een multidisciplinair overleg, een behandelteam met medewerkers vanuit verschillende deskundigheden. Tijdens deze bespreking worden de volgende zaken doorgenomen:• Het behandelaanbod wordt afgestemd op de zorgvraag;• De coo¨rdinerend regiebehandelaar wordt vastgesteld (de clie¨nt kan tijdens de intake voorkeur aangeven voor man of vrouw of een voor hem/haar bekende hulpverlener uiteraard binnen de mogelijkheden van de zorgaanbieder);• De eerste behandelevaluatiedatum wordt vastgesteld;• Het behandelplan wordt vastgesteld.In een behandeladviesgesprek licht de intake functionaris het behandelplan toe, geeft uitleg over het behandelplan en de wachttijd voor behandeling. Tijdens dit gesprek wordt na akkoord van de clie¨nt het behandelplan vastgesteld. De behandeling kan beginnen zodra er plaats is. De huisarts/verwijzer wordt vervolgens gei¨nformeerd over de intake, bevindingen en het overeengekomen behandelplan. Dit gebeurt op grond van (veronderstelde) toestemming van de betrokken clie¨nt of diens wettelijke vertegenwoordiger.

In geval van terugval of crisis?

De voortgangsevaluatie is altijd een onderdeel van ieder behandelcontact. De behandelaar vraagt na hoe het de- clie¨nt sinds het laatste behandelcontact is vergaan en wat hij/zij aan dit contact heeft gehad.Binnen GGZ Momentum worden vragenlijsten afgenomen ROM (Routine Outcome Monitoring). Aan de hand van, door de clie¨nt of diens behandelaar ingevulde, gestandaardiseerde vragenlijsten wordt op vaste momenten tijdens de behandeling “gemeten” hoe het er met de clie¨nt voor staat. De uitkomsten van de ROM worden met de clie¨nt besproken en worden gebruikt tijdens de behandelevaluaties. Regelmatig evalueert de regiebehandelaar samen met de clie¨nt en eventueel zijn/haar naasten de voortgang, doelmatigheid en effectiviteit van de behandeling. Tijdens deze individuele evaluatie met de clie¨nt wordt gekeken in hoeverre de doelstelling, die in het behandelplan zijn vastgelegd, behaald zijn. Indien nodig kan het behandelplan na afloop van een behandelevaluatie worden bijgesteld. Als dit gebeurt, dient de clie¨nt hernieuwd in te stemmen met het behandelplan. Binnen GGZ Momentum, vinden tevens multidisciplinaire behandelevaluaties plaats. Periodiek wordt op vooraf vastgestelde momenten (ten minste e´e´n maal per lopende behandeling of e´e´n maal per jaar) de behandeling in een multidisciplinair team gee¨valueerd. Op basis hiervan kunnen behandeldoelen en behandeling worden bijgesteld of besloten worden tot bee¨indiging van de behandeling, omdat de behandeldoelen zijn behaald.De tevredenheid van clie¨nten over de behandeling wordt gemeten met de zogenaamde “CQi” vragenlijst gedurende en/of na afloop van de behandeling. De resultaten van de CQi worden gebruikt om de zorgverlening te verbeteren.

Jouw gegevens en privacy

Wordt er toestemming gevraagd om gegevens te delen met professionals die niet bij de behandeling betrokken zijn?

Ja

Vergoedingen

Selecteer een basisverzekering om informatie te zien over vergoedingen bij deze zorgaanbieder.
Selecteer je verzekeraar
Selecteer je basispakket

Behandelaars

Naam
Beroep
Geslacht
AHM VAN duijnhoven
psychiater
Man
FMAF boom
Onbekend
Onbekend